Sobota 23. 11. 2024 00:19:38 | Meniny má Klement

Spomienky na bezstarostné detstvo. Audio kazety zažívajú svoj návrat, toto je ich technologický príbeh

Ich príchod znamenal revolúciu v hudobnom biznise a dovtedy neprakticky veľké médiá a hudobné albumy ste odrazu zmestili do dlane. Reč je o audio kazetách, ktoré, napriek streamovacím službám a digitálnemu veku, zažívajú renesanciu na hudobnom trhu. O pôvode, nečakanom návrate a aj histórii audio kaziet porozprával Michal Hodoň z Katedry technickej kybernetiky na Fakulte riadenia a informatiky Žilinskej univerzity v Žiline.

Michal Szentivanyi|1. september 2024|15:30:06

Ilustračné foto. Zdroj: Koláž Žilina SP21/freepik.com

Súvisiaci článok
Tri štvrtiny Slovákov šetria deťom na budúcnosť už od narodenia
Čítajte viac >

Skúste nám povedať niečo o histórii MC audio kaziet. Kto stál za vývojom?

„Audio kazeta, známa aj ako kompaktná kazeta, čiže CC - Compact Cassette, alebo MC kazeta, teda Music Cassette / Magnetophone Cassette, bola vyvinutá holandskou spoločnosťou Philips a predstavená verejnosti na Berlínskom rádiotechnickom veľtrhu Internationale Funkausstellung Berlin, IFA v roku 1963. Cieľom vývojárov bolo vytvoriť malé, prenosné a ľahko použiteľné záznamové médium, ktoré by bolo prístupné širokej verejnosti a nahradilo by ťažkopádne cievkové pásky."

3992.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

„Spoločnosť Philips sa rozhodla, že technológia bude otvoreným štandardom, čo umožnilo iným výrobcom vyrábať prehrávače a kazety bez potreby platenia licenčných poplatkov, čo výrazne prispelo k rýchlemu rozšíreniu a obľúbenosti kaziet. Čo však bolo dôležité, kazety umožnili jednoduchšie domáce nahrávanie zvukových záznamov, napríklad z rádia a ich následné zdieľanie medzi kamarátmi, pretože boli lacnejšie, menšie a pohodlnejšie na manipuláciu v porovnaní s predchádzajúcimi médiami."

2148289098.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

„Z technického hľadiska sa zjednodušene jedná o plastovú kazetu, ktorá obsahuje dve cievky, medzi ktorými je natiahnutá magnetická páska. Táto páska ukladá zvukové informácie pomocou magnetizácie. Kazeta obsahuje dve strany, označené ako strana A a strana B, ktoré je možné prehrávať otočením kazety v kazetovom prehrávači. Na kazete sa nachádzajú štyri zvukové stopy: dve pre stranu A a dve pre stranu B, ktoré môžu byť využité na stereo - 2 stopy, alebo mono - 1 stopa nahrávky. Tento formát umožnil flexibilné používanie, vrátane možnosti rýchleho pretočenia alebo spätného prehrávania nahrávok jednoduchým pretočením cievky, niekedy aj pomocou ceruzky."

11771.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Ako sa vyvíjali prehrávače na tieto nosiče a kedy sme mali možnosť ako ľudstvo okúsiť čaro prenosných prehrávačov - walkmanov?

„Prvé prehrávače audio médií boli relatívne veľké cievkové magnetofóny určené pre domáce použitie. Zlom prišiel v 70. rokoch 20. storočia, keď sa začali objavovať prenosné kazetové prehrávače, ktoré umožnili ľuďom počúvať hudbu mimo domova. Tieto prístroje boli menšie a boli navrhnuté tak, aby boli odolné voči prenášaniu, čo umožnilo ľuďom počúvať hudbu napríklad počas cestovania. Skutočným prevratom v oblasti mobilného počúvania hudby bol príchod Walkmanu od spoločnosti Sony v roku 1979. Walkman bol revolučný v tom, že bol úplne prenosný a dizajnovaný špeciálne pre slúchadlové počúvanie."

567.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

„Bol malý, ľahký a fungoval na batérie, čo umožnilo ľuďom počúvať hudbu prakticky kdekoľvek. Sony Walkman nebol len technologickým výtvorom; zmenil spôsob, akým ľudia pristupovali k hudbe. Umožnil osobný, súkromný zážitok počúvania, ktorý bol predtým možný len v izolovaných alebo domácich podmienkach. Tento koncept sa neskôr rozšíril aj do iných formátov, vrátane CD, MP3 a nakoniec aj do smartfónov, ktoré dnes dominujú ako prenosné hudobné prehrávače."

Akými zásadnými nevýhodami, o ktorých už dnešní mladí ľudia možno ani nevedia, toto médium trpelo? Stávalo sa, že niektoré stroje pásky aj „požuli"? Prečo sa to dialo?

„Audiokazeta je tvorená dvoma unášacími kotúčmi, medzi ktorými je pevne upevnená polyesterová páska s naneseným feromagnetickým materiálom (oxidom železa alebo chrómu), pričom páska sa pri prehrávaní prevíja z jedného kotúča na druhý. Pohybujúca sa páska prechádza cez magnetickú hlavu, ktorá číta magnetické záznamy na páske. Táto hlava pracuje na princípe elektromagnetizmu, keď sa, zjednodušene povedané, magnetické stopy na páske premieňajú na elektrický signál, ktorý je následne zosilnený pomocou audio zosilňovača a poslaný do reproduktorov alebo slúchadiel, čo umožňuje počuť zvuk uložený na kazete. Uvedený princíp činnosti mal však svoje muchy."

485.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

„Magnetické pásky postupne degradovali každým prehrávaním a boli náchylné na rôzne formy rušenia a straty kvality, ako sú šum alebo skreslenie. Keďže samotné prehrávanie bolo založené na mechanickom princípe, kazetová páska bola náchylná na fyzické opotrebenie, vrátane roztrhnutia, zamotania a opotrebenia, ktoré mohli viesť k trvalému poškodeniu kazety. Lepiaca páska v týchto prípadoch slúžila ako nie ideálny, no funkčný opravný prostriedok. Ideálne sa pásky vedeli zaseknúť alebo uviaznuť v mechanizme prehrávača a vtedy bolo treba zapojiť poriadnu dávku kreativity a trpezlivosti, aby sa podarilo pásku z mechaniky vymotať."

3808.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Kedy a prečo audio kazety upadli do zabudnutia? Malo to nejaké výrazné príčiny?

„Kazety sa nemohli porovnávať s kvalitou zvuku, ktorú poskytovali vinylové LP platne alebo neskôr CD alebo iné digitálne médiá, ktoré ich nahradili. Okrem toho mali ešte jedno výrazné obmedzenie, ktoré bolo dané konštrukciou samotného média - obmedzenú dĺžku zvukového záznamu, zvyčajne od 30 do 90 minút na stranu, čo bolo obmedzujúce hlavne pre dlhšie nahrávky. Navyše, prehrávanie konkrétnej skladby vyžadovalo fyzické pretočenie alebo spätné prehrávanie, čo nebolo tak pohodlné ako priamočiare vyhľadávanie skladieb na digitálnych médiách. Predstavte si, že ak ste chceli navoliť konkrétnu skladbu z albumu, museli ste sa trafiť na konkrétny čas stopy a nie jednoducho kliknúť na konkrétnu pesničku."

568849.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Prečo myslíte, že opäť nastáva taký boom retro nosičov? Viaceré populárne obchody a interpreti opäť začínajú ponúkať svoje albumy na audio kazetách a podľa niektorých zahraničných článkov sa o ne zaujímajú aj ľudia z generácie Z.

„Napriek tomu, že popularita kaziet klesla s príchodom digitálnych médií, kazety si naďalej udržiavajú kultový status medzi audiofilmi a nadšencami. Mnoho ľudí, ktorí vyrastali s kazetami naďalej zbiera a používa kazety, keďže pre nich predstavujú istú časť nostalgie. Audiofili a milovníci analógového zvuku zas uvádzajú, že kazety majú „teplý“ analógový zvuk, ktorý sa nedá porovnať s digitálnymi formátmi. Čo sa týka generácie Z, pravdepodobne je to akýsi záujem o retro veci, ktorý je teraz asi cool. Len potom treba niekde z povala vyhrabať aj prehrávač," uzavrel zástupca vedúceho Katedry technickej kybernetiky na Fakulte riadenia a informatiky Žilinskej univerzity v Žiline, Michal Hodoň.


Súvisiaci článok
Slovenský poklad: Čičmany sa umiestnili v zozname najkrajších európskych miest
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť