O zmenách vo verejnej doprave informovali v tlačovej správe Žilinský samosprávny kraj aj Televízia TA3 v reportáži na svojom webe.
Integrovaná doprava pokryla žilinský región, pridal sa aj Turiec
Od štvrtka 1. augusta 2024 môžu obyvatelia okresov Martin a Turčianske Teplice využívať výhody tohto systému, ktorý už pokrýva okresy Žilina, Bytča, Čadca a Kysucké Nové Mesto. Do mestskej zóny Martin sú zaradené aj mesto Vrútky a obce Lipovec, Bystrička a Turčianske Kľačany, čo umožňuje ešte širšiemu okruhu obyvateľov flexibilné a lacnejšie cestovanie.
Erika Jurinová, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja v tlačovej správy uviedla: „S Integrovaným dopravným systémom už majú skúsenosti cestujúci v Žiline, Rajeckej doline, Bytči, Kysuciach a v Terchovskej doline. Som rada, že okresy Martin a Turčianske Teplice sú už tiež jeho súčasťou. Integrovaný dopravný systém dáva slobodu cestovania držiteľom časových lístkov. Môžu slobodne cestovať v predplatených zónach. Kdekoľvek a kedykoľvek.“
Ilustračné foto. Zdroj: zilina.sp21.sk
Cestujúci vítajú túto iniciatívu. „Určite je to dobré a hlavne to bude aj pre študentov, keď pôjdu zo školy, tak pôjdu MHD-čkou, a potom si nastúpia na vlak domov,” povedal v reportáži TA3 jeden z obyvateľov Žilinského kraja.
Výzvy v podobe meškaní
Integrovaná doprava je veľmi závislá od presnosti vlakov. Ak meškajú, môže to spôsobiť kolaps nadväznosti spojov. „Ak vlak napríklad mešká 15 minút, celý systém garantovaných prestupov sa nám rozpadá,” povedal v reportáži TA3 Richard Staškovan, riaditeľ Integrovanej dopravy Žilinského kraja. Žilinský kraj denne sleduje približne 2 500 nadväzností medzi spojmi a snaží sa zabezpečiť, aby nedochádzalo k meškaniam.
Zložitejší systém predplatených zón
Cestujúci si budú musieť zvyknúť na nový systém, ktorý sa môže na začiatku zdať zložitý. „Áno, je treba sa s tým zoznámiť, ale keď vieme, že odkiaľ-kam cestujeme, tak vám automaticky ten elektronický systém ukáže, ktoré zóny si musíte kúpiť, aby ste to cestovanie mali čo najvýhodnejšie,“ priblížila v reportáži TA3 aj predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.
Zdroj: idzk.sk
„Integrovaný dopravný systém v našom kraji má za cieľ poskytovať efektívne dopravné služby, ktoré spájajú rôzne druhy dopravy do jedného koordinovaného systému. Vďaka tomu sa napríklad aj tí obyvatelia dochádzajúci za prácou do Žiliny dokážu jednoduchšie, a najmä lacnejšie dostať do zamestnania. Potenciál na ekologickejšiu a pohodlnejšiu prepravu tiež nie je zanedbateľný a verím, že v budúcnosti sa do systému pridajú aj ďalšie okresy. Z pohľadu mesta je uprednostnenie zdieľanej dopravy pred individuálnou výborným spôsobom, ako odľahčiť dopravnú situáciu, čo je v aktuálnej situácii veľmi žiadané,“ povedal primátor mesta Žilina Peter Fiabáne.
Výhody pre cestujúcich
Cestujúci s dopravnou kartou a predplatným časovým cestovným lístkom môžu cestovať výrazne lacnejšie. S jedným predplatným časovým cestovným lístkom môžu vo vybranom regióne cestovať ľubovoľne vlakom, prímestskými autobusmi alebo MHD. Systém ponúka rôzne typy lístkov, od 24-hodinových po 365-dňové, čo umožňuje flexibilné cestovanie podľa potrieb cestujúcich.
Zdroj: idzk.sk
Plány do budúcnosti
Župa má v pláne rozšíriť integrovanú dopravu aj na Oravu a Liptov. Tieto plány majú byť splnené do pol roka, čím by integrovaný systém pokrýval celý kraj. Jeho efektívnosť však bude do veľkej miery závisieť od modernizácie železníc a cestnej infraštruktúry.
Ceny cestovných lístkov integrovanej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji si môžete pozrieť nižšie:
Zdroj: idzk.sk
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť