Štvrtok 18. 04. 2024 04:22:37 | Meniny má Valér

Práce na projekte modernizácie železníc v Žiline napredujú

Podľa hovorcu mesta Žilina, Vladimíra Miškovčíka, projekt dostavby zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina by mal stáť približne 323,37 milióna eur. Financovanie tohto projektu sa podľa dostupných informácii uskutočňuje z dvoch eurofondových zdrojov, a to z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Nástroja CEF (Nástroj na prepájanie Európy, Connecting Europe Facility). Foto: WWW uzolzilina.sk

Juliana Krčulová|7. február 2022|11:11:57

Projekt s oficiálnym názvom ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, zhotovuje Združenie pod Dubňom. „Projekt rieši komplexnú rekonštrukciu železničnej infraštruktúry v meste Žilina a jeho blízkom okolí. Modernizácia uzla Žilina je jednou z historicky najväčších investícii do železníc na Slovensku, pričom jej prínosom nebude len obnova a skvalitnenie samotnej koľajovej infraštruktúry, ale tiež skvalitnenie dopravného riešenia v celom dotknutom území – či už pre automobilovú dopravu, cyklistov alebo chodcov,“ píše sa na internetovej stránke projektu Uzol Žilina.

Primárnym cieľom tejto rozsiahlej rekonštrukcie je, podľa slov združenia, zmodernizovať technickú infraštruktúru železničnej trate na takú úroveň, aby spĺňala parametre stanovené európskymi dohodami, v ktorých sú definované presné požiadavky na dizajn tratí, ich geometriu, či návrhové rýchlosti. „Trate Žilina – Čadca a Bratislava – Čierna nad Tisou sú totiž súčasťou tzv. paneurópskeho koridoru, no ani jeden z týchto úsekov európske kritériá nespĺňa. K zmene príde práve modernizáciou celého železničného uzla,“ dopĺňa zriaďovateľ na internetovej stránke.

Stavebné práce, podľa hovorcu mesta, Vladimíra Miškovčíka, pozostávajú z prestavby existujúcej železničnej dopravnej cesty, zvýšenia stupňa technickej vybavenosti, zabudovania moderných a progresívnejších prvkov, čím dôjde ku skvalitneniu a zlepšeniu jej technických parametrov, bezpečnosti a ukazovateľov ako celku. „Celá stavba má dĺžku zhruba 14 kilometrov v smere východ – západ a 2,3 kilometra v smere sever – juh. Napriek tomu, že cieľom modernizácie železničného uzla Žilina je rekonštrukcia železničnej infraštruktúry, prinesie aj značné zlepšenie dopravnej situácie v celom území. Financovanie tohto rozsiahleho projektu sa uskutočňuje z dvoch eurofondových zdrojov, a to z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Nástroja CEF (Nástroj na prepájanie Európy, Connecting Europe Facility),“ uviedol hovorca mesta, Miškovčík.

WWW uzolzilina.sk 3.jpg

Vzhľadom na rozsah stavby a vysoký počet stavebných objektov je projekt organizačne rozdelený na ucelené časti stavby (UČS). Zriaďovateľ projektu uviedol, že jednotlivé UČS predstavujú samostatne realizovateľné celky, umožňujúce vhodnejšie organizovať postup výstavby pri zachovaní prevádzky.

UČS 56, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička obsahuje doplnenie prevádzok a objektov súvisiacich s prestavbou infraštruktúry v UČS 53 – traťový úsek Žilina Strážov – Váh - a to presunutie miesta verejnej vykládky a nakládky do zriaďovacej stanice Žilina – Teplička spoločne s úpravou a výstavbou všetkých potrebných technológií a úprav existujúcich zariadení v mieste budúceho strediska VNVK, pri tranzitnej skupine koľají.

Z dôvodu realizácie projektu sú v meste Žilina aktuálne tri dopravné obmedzenia:

  • Ulica Ľavobrežná (cesta I/60) – vjazd a výjazd zo staveniska – do konca roka 2023 Na ceste I/60 (ulica Ľavobrežná) je v smere na Martin v mieste prídavného pruhu dočasným dopravným značením určený vjazd a výjazd vozidiel na stavenisko. Tento je obojsmerný a jednostranný – čo znamená pravé odbočenie zo smeru od Bratislavy (vjazd) a pravé odbočenie v smere na Terchovú (výjazd). Doprava verejnosti je vedená v dvoch jazdných priamych pruhoch.
  • Ulica Ľavobrežná – čiastočná uzávera chodníka – do 31. 8. 2022 Uzávera sa týka približne 570 metrov chodníka na Ľavobrežnej ulici. Dôvodom sú búracie práce a realizácia inžinierskych sietí v priestore predmetného chodníka. Obchádzková trasa je vedená po chodníkoch na uliciach Na Sihoti, Kysucká, Uhoľná a Na strelnici, a je vyznačená smerovými tabuľami.
  • Ulica Uhoľná – uzávera miestnej komunikácie – do konca roka 2023 Na časti ulice Uhoľná je obmedzená premávka v súvislosti s výstavbou oporného múru a podchodu pre peších pod traťou ŽSR. Obmedzenie vo forme uzávery miestnej komunikácie je na konci ulice Uhoľná. Vybudovaná je dočasná obchádzková trasa vo forme prepojenia ulíc Uhoľná a Na Strelnici, čím sa zabezpečí prístup k budove ŽSR ako jediného dotknutého objektu.

Súvisiaci článok
Dobrovoľná zbierka na podporu a záchranu obce Čičmany je spustená (VIDEO)
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť