O nádherné fotografie sa vo Facebookovej skupine Turistika na Slovensku podelil Jozef Martinský. „24.8.1944 bol tunel zatarasený vlakom č.665, ktorý viezol železnú rudu. Rušeň a 26 vagónov sa v ňom vykoľajilo. Nákladná doprava bola v úseku Vrútky - Kysak prerušená, len osobná doprava bola udržovaná prestupovaním. Druhýkrát bol poškodený Nemcami začiatkom apríla 1945. V prevádzke bol do roku 1950, kedy trať presmerovali do nového dvojkoľajného tunela,“ informuje vo svojom príspevku.
Ďalej priblížil, že Kraľoviansky portál sa nachádza na úrovni hlavnej cesty (portál dvojkoľajného tunela je asi o 80 m vpravo). Je pomerne dobre zachovalý, nachádza sa na ňom obdĺžnikový otvor (cca 2 x 3 m, v minulosti asi so železnou bránou alebo mrežami).
„Tunelová rúra sa nachádza v hornine, ktorá je tvorená svetlošedými dolomitmi stredného triasu. Hneď po vstupe od Kraľovian sa rúra dosť prudko točí vpravo. Obmurovka tunela tu prechádza na skalu. Staré murivo je na mnohých miestach podopreté ramenami z použitých koľajníc a oceľových nosníkov tvaru I a [. V starom tuneli nemá obmurovka kruhový tvar a svetlý prierez bol tak tesný, že nebolo miesto na osadenie ramien. Ramená sa museli prispôsobiť pôvodnej obmurovke osadením do vytesaných rýh v murive. Steny tunelovej rúry sú dodnes pokryté sadzami z čias parnej prevádzky,“ ukončil Jozef.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť