Vyplýva to z 11. ročníka hodnotenia nemocníc Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy, ktoré je založené na porovnávaní dát predovšetkým z rokov 2021 až 2024.
„Zvyšovanie transparentnosti zverejňovaním relevantných informácií o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti je podľa nás jedným z kľúčových predpokladov na to, aby bola verejnosť lepšie informovaná, aby sa vedela kvalifikovanejšie rozhodovať a vytvárať účinnejší tlak na zlepšovanie verejných služieb, čo potom motivuje zdravotnícke zariadenia sa neustále zlepšovať. Cieľom je, aby pacienti dostávali najlepšiu starostlivosť za najlepšiu cenu,“ vysvetlil riaditeľ INEKO Dušan Zachar.
Druhé miesto medzi štátnymi univerzitnými a fakultnými nemocnicami opäť získala Fakultná nemocnica F. D. Roosevelta Banská Bystrica, tretia skončila Univerzitná nemocnica Martin. Poradie prvej trojice sa nemení štvrtý rok po sebe. Ružomberská nemocnica dosiahla najlepšie hodnotenie až v ôsmich ukazovateľoch vrátane reoperovanosti, rehospitalizovanosti a spokojnosti pacientov.
V kategórii všeobecných nemocníc obsadila druhé miesto bratislavská Nemocnica Bory, hodnotená prvýkrát. Tretie miesto patrí Nemocnici Topoľčany. „Na prvých troch priečkach sú nemocnice fungujúce ako akciové spoločnosti a prvýkrát v histórii hodnotenia ide výlučne o zariadenia so súkromným vlastníkom,“ skonštatoval Zachar.
Zdroj: Facebook/Univerzitná nemocnica Martin
INEKO medziročne zaznamenalo zlepšenie ukazovateľa reoperovanosti. Rehospitalizovanosť do 30 a 90 dní sa síce zlepšila, no po úprave metodiky už nie je možné porovnávať ju s predchádzajúcimi rokmi. Výkonnosť nemocníc v počte operácií podľa inštitútu po pandémii stagnuje, no spokojnosť hospitalizovaných pacientov naďalej rastie. Zachar ozrejmil, že mediánová doba pobytu záchraniek s privezeným pacientom na urgentoch sa po rokoch zhoršovania stabilizovala pod hranicou 21 minút, hoci za posledný rok mierne vzrástla.
Zachar upozorňuje, že veľké štátne univerzitné nemocnice majú dlhodobo horšiu finančnú kondíciu než regionálne všeobecné nemocnice. Súkromné zariadenia pritom spravidla nevytvárajú nesplatené dlhy a hospodária s prebytkom. „Nemocnice fungujúce ako akciové spoločnosti a s. r. o., bez ohľadu na vlastníctvo, hospodária lepšie ako príspevkové organizácie,“ uviedol.
Nemocnice v rámci hodnotenia museli prejsť kvalifikačnými kritériami komplexnosti a dostatočnej veľkosti vzorky pri sledovaných ukazovateľoch. Hodnotia sa vybrané ukazovatele kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, operačných skúseností lekárov, náročnosti diagnóz, spokojnosti pacientov, hospodárenia a transparentnosti.
INEKO pracuje s údajmi od zdravotných poisťovní, ministerstiev, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, vyšších územných celkov, NCZI, Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby a ďalších inštitúcií. Upozorňuje, že nenesie právnu zodpovednosť za presnosť pôvodných dát. „Prípadné chyby sa snaží zisťovať a po ich verifikovaní aj priebežne odstraňovať,“ podotkol Zachar.
































Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť