Tisíce áut v Žilinskom kraji jazdilo s nepovoleným svetlom, štát ho stále nechce povoliť...

V Žilinskom kraji testovali jednoduché svetlo, ktoré sa zapne pri brzdení — ale vpredu. Tisíce áut s týmto doplnkom jazdili v bežnej premávke a výsledky prekvapili aj odborníkov: nehodovosť klesla až o 12 percent. Napriek tomu štát používanie predného brzdového svetla stále nepovoľuje. Zmení to pripravovaný zákon? Zdroj: TASR

Erika Fileková|18. júl 2025|11:06:56

Zdroj: Facebook/Predné brzdové svetlo - FRONT BRAKE LIGHT offical

Súvisiaci článok
Predné brzdové svetlo testujú na troch tisíckach vozidiel už rok. Ani jedno zatiaľ nemalo nehodu
Čítajte viac >

Inštalácia predného brzdového svetla na každé desiate motorové vozidlo na Slovensku by pomohla znížiť celkovú dopravnú nehodovosť o približne 15 percent. Na piatkovom tlačovom brífingu pred budovou Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) to uviedol dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Miloš Poliak.

Opieral sa pritom o výsledky ročného testovania predného brzdového svetla na viac ako 3000 vozidlách v Žilinskom a Trenčianskom kraji.

„V roku 2023, kedy jazdili tieto vozidlá, poklesla v oboch krajoch dopravná nehodovosť o 12 percent. Porovnali ste to aj s ostatnými krajmi a všetky ostatné kraje spolu mali pokles nehodovosti na úrovni 0,51 percenta,“ poznamenal Poliak.

Doplnil, že v minulom roku celkové náklady pre spoločnosť zo všetkých dopravných nehôd predstavovali 1,1 miliardy eur.

„Ak by sa nám podarilo o 15 percent znížiť nehodovosť inštaláciou predných brzdových svetiel na 10 percent vozidiel, pri pesimistickom odhade by klesol počet usmrtených osôb o 39 obetí a celospoločenské náklady by sa znížili o 166 miliónov eur ročne,“ dodal Poliak.

Predné brzdové svetlo by mohlo byť súčasťou dobrovoľného vybavenia osobných a nákladných áut na Slovensku. Navrhuje to v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady (NR) SR Michal Bartek (Hlas-SD), ktorý ju predložil do parlamentu.

„Ide o to, aby sme v rámci slovenskej legislatívy povolili dobrovoľné používanie predného brzdového svetla, pretože kým nebude tento prvok homologizovaný, nie je možné jeho zákonné užívanie,“ uviedol Bartek.

Jeho návrhom by sa mala NR SR zaoberať na septembrovej schôdzi a Bartek verí, že nájde podporu naprieč celým poslaneckým spektrom. „Pri prezentovaných štatistikách vidíme jasný prínos používania tohto bezpečnostného prvku,“ podotkol Bartek.

Výskum vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky sa uskutočnil od 22. septembra 2022 do 31. októbra 2023. Svetlo bolo inštalované na 3072 vozidiel, ktoré jazdili v premávke najmä v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Vodiči s predným brzdovým svetlom najazdili celkovo 38,24 milióna kilometrov a v priemere každý vodič najazdil približne 14 000 kilometrov.


Súvisiaci článok
Župní poslanci z Liptova tvrdia, že ich Jurinová oklamala. Otvoreným listom žiadajú nápravu
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť