Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) oznámila zásadné zlepšenie v oblasti čakacích lehôt na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Počet návrhov, ktoré prekročili zákonom stanovenú maximálnu lehotu, klesol medziročne o viac než 41 %. Kým koncom roka 2024 evidovala poisťovňa 17 167 takýchto prípadov, v júli 2025 ich bolo už len 10 116. Slovensko tak zaznamenalo výrazný krok vpred v dostupnosti plánovaných operácií.
„Výrazné zníženie počtu prekročených lehôt je výsledkom systematickej práce a efektívneho riadenia zdrojov. Našou prioritou je dostupná zdravotná starostlivosť pre takmer 3 milióny poistencov,“ uviedol generálny riaditeľ VšZP Matúš Jurových.
Napriek pozitívnemu trendu však v rámci regiónov panujú výrazné rozdiely. Žilinský kraj spolu s Banskobystrickým dlhodobo patrí medzi oblasti, kde sa na operácie čaká najdlhšie. Aktuálna priemerná čakacia doba na Slovensku je 58,53 dňa, no v Žilinskom kraji je tento údaj výrazne vyšší. Odborníci upozorňujú, že za tým stoja predovšetkým kapacitné problémy nemocníc, chýbajúci personál a neefektívna aktualizácia dát v systéme.
Analýza VšZP ukázala, že až 32 % všetkých prípadov prekročenia čakacej lehoty spôsobujú personálne obmedzenia na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ďalších 27 % súvisí priamo s pacientmi – odklad termínu z osobných dôvodov, výber konkrétneho lekára alebo preferencia nemocnice, ktorá má vyššiu vyťaženosť.
Zároveň až 13 038 návrhov čakajúcich pacientov je v systéme stále evidovaných, hoci hospitalizácia už prebehla. Tento administratívny chaos negatívne ovplyvňuje štatistiky a nepriamo aj organizáciu starostlivosti.
Medzi najčastejšie výkony patria výmena očnej šošovky (51 000 návrhov), operácie hernie (14 000) a totálne endoprotézy kolenného kĺbu (13 000). Dobrou správou však je, že všetky tieto zákroky patria medzi plánované – teda nenaliehavé – a v prípade zhoršenia stavu má poskytovateľ možnosť operáciu urýchliť.
Poisťovňa zároveň predstavila nový benefit pre poistencov, ktorým chce zlepšiť dostupnosť služieb.
Z pohľadu celého Slovenska VšZP uvádza, že len 8 % prípadov prekročených lehôt súvisí s finančnými limitmi. Poisťovňa preto považuje nastavenie systému za správne a plánuje výstupy z čakacích listín zapojiť do hodnotenia kvality jednotlivých nemocníc a kliník.
„Dosiahnuté výsledky potvrdzujú, že naša stratégia funguje. Budeme v nej pokračovať a verím, že do konca roka 2025 sa nám podarí znížiť počty ešte výraznejšie,“ doplnila Denisa Slivková z vedenia VšZP.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť