V Žilinskom kraji finišuje výstavba diaľničných tunelov. Tunel medzi Varínom a Vrútkami majú v pláne aj železnice

Posledné rozostavané úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami vedú náročným horským terénom pri Žiline, Martine a Ružomberku. V rovnakom teréne však vedie aj železničná trať, ktorú momentálne modernizujú v uzle Žilina. Jej pokračovanie majú železnice naplánované. Vyžadovať si však bude zrejme aj náročný a nákladný tunelový variant. Kedy ho začnú realizovať?

Michal Filek|10. júl 2025|15:20:52

Ilustračné foto. Zdroj: Facebook/Železnice Slovenskej republiky

Súvisiaci článok
Pod diaľnicou v Ružomberku niekto zapálil optické káble. Škoda je vysoká!
Čítajte viac >

Na redakciu Žilina SP 21 sa obrátil čitateľ Ľubo Ondruš. Požiadal nás, aby sme zistili, aké majú Železnice Slovenskej republiky plány s modernizáciou trate medzi Varínom a Liptovským Mikulášom.

„Ide o horské oblasti s nutnosťou razenia tunelov. Opäť sa vláda SR spamätá, keď budú ceny niekoľkonásobne vyššie? Nebolo by logické začať výstavbu zložitých tunelových variantov pri modernizácii tratí?“ napísal Ondruš.

Hovorkyňa ŽSR Petra Lániková pre SP 21 potvrdila, že modernizáciu trate majú v pláne. Pre modernizáciu úseku Žilina – Čierna nad Tisou dokonca vypracovali štúdiu už v roku 2015. Niektoré úseky už aj modernizujú (Poprad – Vydrnik), na iných je vyhlásená verejná súťaž (Paludza – Liptovský Hrádok, Vydrnik – Markušovce).

Medzi Lučivnou a Popradom už boli práce dokončené.

„Železnice SR plánujú pokračovať s predprojektovou a následne projektovou prípravou úseku Varín – Paludza. V rámci vlastných kapacít spracovali návrh technického riešenia úseku Varín – Turany, to znamená jeho trasovanie, vyčíslenie výšky investičných nákladov. V súčasnosti sa práce sústreďujú na správne zadefinovanie postupu a metodiky pre výpočet CBA analýzy,“ informovala nás Lániková.

Ako nám hovorkyňa ďalej potvrdila, v rámci technického riešenie je aj tunelový variant medzi Varínom a Vrútkami. V súčasnosti je však spracovaný len na úrovni štúdie.

„V rámci legislatívnych postupov je po vypracovaní a schválení štúdie realizovateľnosti nasledujúcim krokom predprojektovej prípravy posúdenie modernizácie tratí z pohľadu životného prostredia tzv. proces EIA a až po ňom nasleduje spustenie projektovej prípravy a inžinierskej činnosti. So stavebnými prácami je preto možné uvažovať nie skôr ako v rokoch 2032 a neskôr,“ prezradila hovorkyňa.

Keďže ide o trať, ktorá je súčasťou hlavnej siete TEN-T, môžu železnice podať žiadosť na financovanie projektovej prípravy a realizácie zo zdrojov EÚ.

V súčasnosti je na tratiach ŽSR 78 tunelov, v celkovej dĺžke 47,9 km.


Súvisiaci článok
Slovenská pošta ruší ďalšiu pobočku v Žiline, ľudí presmeruje inam
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť