Deň, keď sa na križovatke v Clevelande rozsvietila červená a zelená
Podľa informácií Tlačovej agentúry Slovenskej republiky bol prvý semafor s červeným a zeleným svetlom inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. „Novinka v cestnej doprave bola odvodená od signalizácie na železnici a mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú obsluhu a slúžil predovšetkým k zastaveniu dopravy, aby poslanci z parlamentu mohli bezpečne prejsť frekventovanou ulicou,“ informovala tlačová agentúra s tým, že tento systém fungoval iba niekoľko týždňov (od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869), kým nedošlo k výbuchu jednej z lámp, pri ktorom utrpel vážne zranenia dozorujúci policajt. Incident viedol k prerušeniu vývoja dopravného značenia na ďalších 45 rokov.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Až po roku 1910 sa začali objavovať nové pokusy o návrat k dopravnému riadeniu pomocou svetelných signálov. Skutočný prelom nastal v roku 1914, keď James Hodge v americkom Clevelande skonštruoval prvý elektrický semafor s červeným a zeleným svetlom a zvukovým signálom. „Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili,“ upresnila Tlačová agentúra Slovenskej republiky. O tri roky neskôr sa v Salt Lake City objavili prvé koordinované svetelné križovatky a v roku 1918 v New Yorku debutoval známy trojfarebný systém so zapojením žltého svetla.
Európa nasledovala s istým oneskorením - prvé semafory sa objavili v roku 1923 v Paríži a Hamburgu, pričom Londýn sa dočkal modernejšej svetelnej signalizácie až v roku 1926. Tieto zariadenia boli však spočiatku ešte vždy ovládané ručne. „Prvý automatický semafor stál v britskom Wolverhamptonu v roku 1927. Do Českej republiky sa svetelná signalizácia dostala taktiež v roku 1927, semafor sa nachádzal na Hybernskej ulici pri Masarykovom nádraží v Prahe. V Bratislave bola prvá cestná svetelná signalizácia zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia bratislavských svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek bola zrealizovaná medzi bratislavskými križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970,“ dodala agentúra.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Dnes je svetelná dopravná signalizácia neoddeliteľnou súčasťou každodenného života a bezpečnosti na cestách. Jej vývoj od plynových lámp po inteligentné systémy riadenia premávky odráža pokrok v technológiách aj zmeny v chápaní verejného priestoru. Moderné semafory už neslúžia len na reguláciu dopravy, ale často sú súčasťou širších smart riešení a prispôsobujú sa aktuálnej premávke, pričom zohľadňujú potreby chodcov či cyklistov. V mnohých mestách sú napojené na centrálne dopravné dispečingy a dokážu znížiť dopravné zápchy.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť