Streda 18. 12. 2024 17:07:09 | Meniny má Sláva

Kysucké múzeum vďaka dotácii obnovuje parný rušeň

Zo získanej dotácie 25 tisíc eur od Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v programe „Obnovme si svoj dom“ múzeum pristúpilo k obnove vzácneho parného rušňa tzv. Malej Maďarky, ktorý vyrobila Fabrika na výrobu lokomotív MÁV v Budapešti v roku 1909. Foto: Kysucké múzeum

Juliana Krčulová|13. január 2022|09:52:01

Lokomotíva patrí medzi najstaršie úzkorozchodné parné lokomotívy na Slovensku

„Hoci od roku svojej výroby premávala na lesnej železnici v údolí Čierneho Hrona, teda na Čiernohronskej lesnej železnici, v roku 1975 ju za cenu šrotu odkúpilo Kysucké múzeum so zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Historickú lesnú úvraťovú železnicu. Prvé rozkúrenie vo Vychylovke prebehlo v roku 1978,“ informuje hovorkyňa Kysuckého múzea, Miroslava Jančulová.

V roku 2003 bol rušeň vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku a následne zapísaný do registra KP pod číslom 11586/1. Počas týchto rokov zabezpečoval múzejnú prevádzku na tejto dráhe až do roku 2016.

Typový výkres lokomotívy / Foto: Kysucké múzeum

Revitalizácia vďaka finančnej podpore ministerstva kultúry

Kysuckí múzejníci začali s revitalizáciou prvej etapy reštaurovania vzácnej národnej kultúrnej pamiatky, Úzkorozchodného parného rušňa U34.901.

„V rámci navrhovaného reštaurátorského plánu, ktorý vypracoval certifikovaný reštaurátor a odborník na obnovu historických dopravných vozidiel a zariadení železničnej dopravy, Mgr. Peter Kallo, obnovou by postupne mali prejsť: prasknutý pravý blok parného valca, dvojkolesie, osové ložiská, rozvody, brzdová sústava ale aj rám rušňa,“ ozrejmila Jančulová.

Blok parného stroja po strojnom opracovaní a nátere / Foto: Kysucké múzeum

Počas uplynulého roku sa Kysuckému múzeu podarilo vykonať opravu a reštaurovanie pravého bloku parného valca lokomotívy. Okrem spomínanej prvej etapy múzeum plánuje aj druhú etapu komplexného reštaurovania, ktorá bude zameraná na opravu kotla, zákonitú armatúru, obalové plechy, pieskovanie, kompletizáciu rušňa, náter a následné sprevádzkovanie.

Montáž bloku valca / Foto: Kysucké múzeum
Poškodený parný stroj / Foto: Kysucké múzeum

„Konečným cieľom Kysuckého múzea je, aby sa ikonický rušeň U34.901 čím skôr zaradil do cestovného poriadku Historickej lesnej úvraťovej železnice a mohol po rokoch opäť stáť v čele súpravy výletných vagónov prepravujúcich návštevníkov dolinou Chmúra,“ uzavrela hovorkyňa Kysuckého múzea.


Súvisiaci článok
Verejná zbierka na defibrilátor v Oškerde je úspešne ukončená. Hasiči ďakujú všetkým darcom
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť