V tom čase to bola novinka na trhu a zákazky ho priviedli na mnohé miesta po celom svete. Tu sa prejavila jeho druhá vášeň: zberateľstvo modelov bicyklov. Z každého štátu si priniesol nejaký model a dnes jeho zbierka obsahuje 126 kusov. Dokonca sa dostala aj do slovenskej Guinnessovej knihy rekordov. Modely nemajú konkrétnu mierku, sú dielom rôznych výrobcov – od firiem až po domorodcov v kubánskom pralese. Každý z nich skrýva originálny príbeh, niektoré sú doslova umeleckými dielami a predstavami ich autorov.
História bicykla ako dopravného prostriedku je vcelku zaujímavá. „Prvý drevený bicykel bez pedálov skonštruoval Carl von Drais v Nemecku začiatkom 19. storočia a jeden jeho výrobok používal aj slovenský básnik Ján Kolár, ktorý tam študoval. Potom nastala éra kostitrasov a bicyklov s veľkým a malým kolesom. Na Slovensku sa v 19. storočí snažili pre bicykel zaviesť názov rýchlonôžka. Po vynáleze reťaze a pneumatiky sa koncom storočia začali vyrábať takzvané bezpečníky, v podstate dnešné typy bicyklov. Tie sa potom rozšírili po celom svete a vývojom prešli ako materiály, z ktorých sú vyrobené, tak aj ich tvar a dizajn,“ priblížil kurátor výstavy a historik dopravy Považského múzea Peter Šimko.
Výstava Na dvoch kolesách ponúkne pohľad do sveta mini bicyklov, ktoré sú výnimočné svojou rôznorodosťou. Návštevníci ich uvidia v kaplnke Budatínskeho hradu od 15. februára do 30. apríla v čase otváracích hodín. Viac informácií na www.pmza.sk.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť