„Čaká nás náročné obdobie, ktoré so sebou prinesie najmä nedostatok vlastných finančných zdrojov na realizáciu projektov. V tomto smere sa budeme uchádzať najmä o prostriedky z eurofondov, v ktorých čerpaní sme boli aj doteraz veľmi úspešní. Vďaka úspešnému ukončeniu viacerých verejných obstarávaní máme v pláne v roku 2023 zrealizovať rekonštrukcie ciest a mostov v celkovej výške 25 181 360,196 eur,“ objasnila Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK.
Z toho 81% finančného krytia - 20 4855 29,466 eur je z európskeho operačného programu IROP a zvyšných 19% - 4 695 830,73 eur bude financovaných z rozpočtu ŽSK. Župa zároveň plánuje obnoviť a skvalitniť techniku určenú na bežnú cestnú údržbu.
V oblasti dopravy bude župa pokračovať na rozšírení integrovaného dopravného systému aj na ďalšie územie kraja.
„Tento rok chceme zaintegrovať zvyšok regiónu Kysúc a Horného Považia, pričom dopravcovia sú na integráciu kompletne pripravení. Intenzívne pracujeme aj na zavedení mobilnej aplikácie pre verejnú dopravu. Opäť ide o náročný a zdĺhavý proces verejného obstarávania, aktuálne však máme za sebou úspešne I. etapu (pozn. vyhľadávač spojení s cenotvorbou),“ informuje Jurinová.
V roku 2022 vybudovala župa cyklotrasy v dĺžke cca 9,2 km - (v k.ú. Strečno - 2,2 km, Kotešová – Hričovská priehrada – 7 km). V októbri 2022 sa začalo so stavbou vážskej cyklotrasy, úsek Považský Chlmec – Žilina, ktorého súčasťou je 180 m dlhý cyklomost ponad Váh. Cyklomost by mal byť hotový do konca tohto roka, dĺžka novovybudovanej cyklotrasy bude 1,3 km. Aktuálne prebieha realizácia spomínanej stavby, cena zhotovenia je približne 4,3 mil. eur.
Realizácia cyklotrás je pozitívnym krokom pre župu z hľadiska posilnenia mobility pre všetkých občanov, vrátane návštevníkov kraja.
„Vybudovanie cyklodopravných úsekov je veľmi zložitý a dlhodobý proces, my sa však nevzdávame a postupne pripravujeme a budujeme ďalšie úseky, pričom víziou je prepojiť ich do komplexnej kostrovej cyklistickej siete. Medzi ďalšie úseky Vážskej cyklotrasy, ktoré ŽSK projekčne pripravuje patria napr. úseky Hranica krajov ŽSK/TSK – Bytča, Nezbudská Lúčka - Lipovec – Krpeľany, Ružomberok – Turík, Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok a mnoho ďalších," dodala predsedníčka.
Všetky spomínané úseky plánuje Žilinská župa financovať z eurofondov a Plánu obnovy a odolnosti.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť