Upozornil, že obraz príslušníka obecnej polície 90. rokov s kravatou a šachovnicovým vzorom na pokrývke hlavy, ktorý nemá na území SR žiadnu tradíciu, je prekonaný. Tiež na to, že v prípade vôle zaradiť do rovnošaty útvaru praktický odev musí obec schvaľovať všeobecne záväzné nariadenie.
Súčasný zákon o obecnej polícii je podľa Matejka zastaraný, jeho znenie nesúhlasí so súčasným stavom bezpečnostného prostredia SR, bezpečnostnými trendami a pôsobnosťou policajno-bezpečnostného orgánu, ktorým všeobecne obecné a mestské polície sú. "Ani napriek významnému pôsobeniu pri plnení bezpečnostnej stratégie SR nezaujímajú tieto bezpečnostné orgány obcí a miest náležité a zaslúžené postavenie v systéme bezpečnostných služieb pôsobiacich na území SR," skonštatoval.
Za nedostatok napríklad považuje, že sa nezohľadňuje potreba využívania iných obranných prostriedkov ako služobnej zbrane. Hovorí o potrebe rozšírenia donucovacích prostriedkov. "Sledujúc bezpečnostné trendy na úseku obranných prostriedkov, modernizácie útvarov obecných polícií, a pri zohľadnení faktu, že niektoré útvary mestskej polície využívajú protiúderové komplety pri hromadnom narušení verejného poriadku počas športových podujatí atď.," vysvetlil.
Ako priblížil, pri zákrokoch často dochádza k stotožňovaniu osôb bez zákonného dôvodu, pričom zistenie totožnosti osoby treba pri dosahovaní cieľov preverení, zásahov a zákrokov. Týka sa to vyhľadávania hľadaných osôb podozrivých z trestnej činnosti, oznamovania priestupkov bez možnosti spísania zápisnice na mieste, odovzdávania maloletých osôb zákonným zástupcom či odovzdávania predmetov nálezov. Upozornil tiež, že zákon v súčasnosti neumožňuje plnohodnotné zabezpečenie svedkov na mieste činu.
"Rozšírenie radu osobných dokladov, ktoré by mohol príslušník obecnej polície požadovať, by zjednodušilo a zrýchlilo priebeh zákrokov, odstránilo administratívne chyby a zefektívnilo obstarávanie podkladov dôležitých pre rozhodovanie orgánov verejnej a štátnej správy," priblížil Matejko. Za potrebné považuje aj rozšírenie právomoci požadovať preukázanie totožnosti, ak osoba zodpovedá opisu hľadanej alebo nezvestnej osoby alebo vznikol právny záujem.
Dodal, že v zákone tiež chýba oprávnenie vykázať z verejných priestranstiev napríklad osoby pod vplyvom alkoholu, čo nepriaznivo pôsobí na verejnú mienku o úspešnosti zákroku vykonávaného príslušníkmi obecnej polície. Pripomenul tiež, že obecní a mestskí policajti nemajú oprávnenie na vykonanie dychovej skúšky u detí a mladistvých. Chýba im aj zriadenie záchytných alkoholických izieb v obciach a mestách či alternatívne sankcie napríklad pre sociálne znevýhodnené osoby, ktoré nie sú schopné zaplatiť pokutu a sú nesankcionovateľné.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť