V snahe zamedziť neoprávnenému vjazdu motorových vozidiel na pešiu zónu pred Turčianskou galériou pristúpilo mesto Martin k osadeniu betónových lavičiek v tvare kameňov, ktoré plnia funkciu fyzickej bariéry a zároveň vytvárajú príjemný verejný priestor pre obyvateľov a návštevníkov. O dôvodoch tohto riešenia, jeho prínosoch a ďalších súvislostiach hovorili v rozhovore pre redakciu Žilina SP21 kompetentní z Útvaru hlavného architekta mesta Martin a Vladimír Pĺžik z oddelenia dopravy Mestského úradu Martin.
Aký bol hlavný podnet alebo impulz k zavedeniu fyzickej bariéry v podobe kamenných lavičiek pred Turčianskou galériou?
„Hlavným podnetom na zavedenie fyzickej bariéry bolo zamedzenie nekontrolovaného vjazdu motorových vozidiel na pešiu zónu, pričom vybraná lokalita pred Turčianskou galériou bola súčasťou zadania od vedenia mesta. Betónové solitérne lavičky napomáhajú vytvoriť mestotvorný mikropriestor, ktorý podporuje verejný život. Lavičky zároveň prirodzene spomaľujú pohyb v danej lokalite a pomáhajú jasnejšie vymedziť hranice medzi pešou zónou a jej okolím.“
Prečo sa mesto rozhodlo práve pre formu kamenných lavičiek a nie iný typ zábrany proti vjazdu áut?
„Umiestnenie lavičiek v podobe kameňov predstavuje riešenie, ktoré okrem svojej primárnej funkcie - fyzickej bariéry, zároveň vytvára kvalitný verejný priestor pri existujúcom vodnom prvku určený na oddych, stretnutia či detské hry. Použitie kvetináčov a iných foriem mobilnej zelene bolo v zadaní vylúčené z dôvodu náročnosti údržby a rizika znečistenia okolia. Ostatné typy mobiliáru alebo štandardné zábrany by nemali pridanú hodnotu a vplyv na zlepšenie kvality verejného priestoru.“
Zdroj: Facebook/Martin - oficiálna stránka mesta
Kto navrhoval dizajn lavičiek?
„Návrh umiestnenia lavičiek bol súčasťou overovacej štúdie vypracovanej Útvarom hlavného architekta mesta Martin, v rámci ktorej boli vybrané viaceré typy mobiliáru spĺňajúceho požiadavky zadania. Finálnej verzii štúdie predchádzal prieskum danej problematiky z iných miest a svetových metropol. Vybraný dizajn lavičiek reaguje práve na potrebu rýchlych riešení v oblasti prevencie vjazdu vozidiel do zón s obmedzením dopravy, pričom prispieva aj k zlepšeniu kvality života v mestách a zvýšeniu atraktivity verejných priestorov. V duchu konceptu „hravého mesta“ zároveň podporujú sociálne interakcie.“
Sú tieto lavičky trvalým riešením alebo ide o pilotný projekt s možnosťou úprav v budúcnosti?
„Lavičky boli osadené ako súčasť pilotného riešenia, v rámci ktorého boli tieto prvky v meste použité po prvýkrát. Predpokladáme, že na základe spätnej väzby od obyvateľov je možné v budúcnosti pristúpiť k úpravám.“
Ako mesto zabezpečí, aby boli lavičky naozaj funkčnou bariérou? Počítate aj s inými opatreniami (napr. rampy, senzory)?
„Lavičky sú navrhnuté a umiestnené tak, aby efektívne usmerňovali vjazd motorových vozidiel do vyhradeného koridoru pred budovou VÚB banky. V tomto mieste, ako aj v iných častiach pešej zóny, sú umiestnené prvky na kontrolu vjazdu - kamery rozpoznávajúce ŠPZ vozidiel. Vyhradený koridor je určený pre vozidlá s povoleným vjazdom na územie pešej zóny, ako aj pre záchranné zložky.“
Zdroj: Facebook/Martin - oficiálna stránka mesta
Ako vnímate prínos týchto lavičiek nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj ako „príspevok“ k verejnému priestoru a dizajnu mesta?
„Prínos tohto riešenia spočíva v jeho schopnosti vytvoriť funkčný a estetický verejný priestor, ktorý prispieva k celkovému zlepšeniu kvality mestského života. Lavičky okrem bezpečnostného aspektu slúžia aj ako miestne orientačné prvky a zóna pre oddych a sociálnu interakciu. Z hľadiska dizajnu svojim organickým tvarom reagujú na charakter tejto časti námestia a predstavujú moderný prvok vyvažujúci historický kontext centra mesta,“ ozrejmil v našom rozhovore Útvar hlavného architekta mesta Martin.
Bude sa podobné riešenie realizovať aj na iných miestach pešej zóny v Martine? Ak áno, kde konkrétne?
„V súčasnosti je priestor vjazdov do pešej zóny monitorovaný kamerovým systémom a nepredpokladáme ďalšiu inštaláciu obdobných okrasných lavičiek.“
Aká bola celková finančná náročnosť tohto projektu a z akých zdrojov bol financovaný?
„Celková cena za dodanie a inštaláciu okrasných lavičiek v uvedenom priestore bola 16 998 eur, ktoré budú uhradených zo zdrojov mesta,“ uzavrel Vladimír Pĺžik z oddelenia dopravy Mestského úradu Martin.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť