Žilinský samosprávny kraj začal v januári 2025 s budovaním 12 km dlhej cyklotrasy hranica TSK/ŽSK smer Bytča a Kotešová, za takmer 4,2 milióna eur. Stavba je financovaná z programu INTERREG SK-CZ 2021-2027, cezhraničným partnerom projektu.
„Na bicykli po spoločnom slovensko-českom pohraničí“ je obec Prostřední Bečva (ČR). Cyklotrasa začne v Mikšovej, na hranici Trenčianskeho a Žilinského kraja, kde v súčasnosti Vážska cyklotrasa končí. Nová trasa prepojí mesto Bytča s Považskou Bystricou.
„Vedená bude popri Hričovskom kanáli a bude prechádzať cez viacero katastrálnych území: Mikšová, Hvozdnica, Predmier, Malá Bytča, Veľká Bytča, Hliník nad Váhom a Kotešová. Smerom na Žilinu bude trasa z Bytče pokračovať cca 3 km po existujúcich komunikáciách s napojením na cyklotrasu Kotešová – Hričovská priehrada, ktorú sme dokončili v roku 2022. Na stavbe už prebehli prípravné práce, odstránili sa dreviny, realizujú sa zemné práce a tiež práce na zakladaní novej lávky ponad Vážsky kanál v k. ú. Hvozdnica,“ upresnil Peter Mráz, vedúci oddelenia cyklodopravy a dopravných stavieb ŽSK.
Zdroj: ŽSK
Súčasťou projektu v tomto úseku je aj vybudovanie 2 mimoúrovňových podjazdov na frekventovaných cestách (I/10 v Bytči a II/507 v Kotešovej).
Český partner, obec Prostřední Bečva, vybuduje v rámci projektu 2,2 km dlhú novú cyklotrasu doplnenú úsekom 7 km dopravného značenia z obce smerom na Pustevny, ako aj nový 5,4 km dlhý turisticko - náučný chodník pre peších takisto v oblasti Pustevní.
Tie sú známe najmä unikátnymi stavbami slovenského architekta Dušana Jurkoviča – Libušínom a Maměnkou. Ich prepojením s Vážskou cyklotrasou vznikne aj doplnkový 120 km dlhý zaujímavý cykloturistický horský Valašsko-Považsko-Kysucký cyklookruh. Ten bude vedený po existujúcej sieti značených cykloturistických trás, na oboch stranách hranice, po menej frekventovaných cestách III. triedy, miestnych komunikáciách a lesných cestách.
„Na ňom bude cyklista navigovaný prostredníctvom QR kódov na smerovníkoch aj k 20 TOP atraktivitám regiónu, po 10 na každej strane. Na Slovenskej strane sú to napríklad Považský hrad, Súľovské skaly, Sobášny palác v Bytči, Popperovo mauzóleum a židovský cintorín v Hliníku nad Váhom, Hrad a park Budatín, či Hrebeňovka Javorníkov,“ informuje Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK.
Pridanou hodnotou bude prepojenie cyklookruhu s existujúcimi vetvami trasy Cyrilometodskej cesty, ktorá spája územie 6 krajov v rámci slovensko-českého pohraničia turistickými a cykloturistickými trasami a získala medzinárodný štatút pútnickej trasy.
Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK: „Sen cyklistov o prepojení Žilinského a Trenčianskeho kraja bude realitou. Vážska cyklotrasa je najvýznamnejšou cyklocestou nielen v našom kraji, ale aj na Slovensku. Realizáciou úseku z Kotešovej cez Bytču k hranici s Trenčianskym samosprávnym krajom prepojíme dva kraje, dve okresné mestá - Bytču a Považskú Bystricu, a keď sa nám podarí doriešiť chýbajúci 3 kilometrový úsek v Považskom Chlmci aj Považskú Bystricu so Žilinou. Rovnako významné je aj prepojenie na sieť cyklotrás na českej strane. Na obidvoch stranách hranice sa nachádza veľké množstvo kultúrnych pamiatok a prírodných zaujímavostí, ktoré takto viac sprístupníme širokej verejnosti.“
Zdroj: ŽSK
Budujú aj trasu Nezbudská Lúčka - Varín
Žilinský samosprávny kraj začal v januári aj s výstavbou ďalšieho nového úseku Vážskej cyklotrasy v dĺžke 2,1 km z Varína do Nezbudskej Lúčky v hodnote viac ako 2,3 mil. eur.
Cyklotrasa je súčasťou projektu „Dochádzka na bicykli do práce a škôl v koridore Teplička nad Váhom - KIA - Gbeľany - Varín - Nezbudská Lúčka - Strečno priemyselná zóna,“ Spolu ide o 11 trás a dopravných opatrení v celkovej dĺžke cca 10 km. Projekt bol podporený z Plánu obnovy a odolnosti. Na stavbe sa odstránili dreviny, momentálne sa realizujú práce na zakladaní novej lávky ponad rieku Varínka, v k. ú. Varín,“ doplnil Mráz.
Projekt sa delí na dve stavebné časti. Prvou je vyznačenie cyklotrás v celkovej dĺžke cca 7,9 km po existujúcich komunikáciách v koridore medzi obcami Strečno – Nezbudská Lúčka - Varín – Gbeľany – Nededza - Teplička nad Váhom, teda na katastrálnom území 6 obcí. V týchto obciach žije cca. 13 000 obyvateľov.
„Zámer v nich prepája najmä ich priemyselné zóny. Nachádza sa tu 8 významných zamestnávateľov, v ktorých pracuje spolu viac ako 7400 zamestnancov, ďalej 5 základných škôl, do ktorých chodí spolu viac ako 1700 detí a učiteľov. Vďaka tomuto projektu zlepšíme dostupnosť do práce i škôl nielen pre miestnych obyvateľov. V blízkosti novoznačenej cyklotrasy sa nachádza aj klenot Považia – Hrad Strečno, ktorý ročne navštívi niekoľko tisíc návštevníkov a turistov,“ uviedla Jurinová.
Zdroj: ŽSK
Druhou časťou projektu je vybudovanie nového úseku Vážskej cyklotrasy medzi obcami Varín - Nezbudská Lúčka v dĺžke 2,1 km. Tento úsek sa napája na existujúci úsek na Vodnom diele Žilina v k. ú. Varín, v blízkosti sútoku riek Varínka a Váh. V tomto mieste zároveň začína aj existujúca Terchovská cyklotrasa.
Nový úsek bude pokračovať popri rieke Váh po jej pravom brehu a bude končiť v Nezbudskej Lúčke, pri existujúcej lávke ponad rieku Váh do Strečna (pozn. lávka bola zrekonštruovaná koncom roka 2023 v rámci projektu cezhraničnej spolupráce SK/CZ, kde partnermi boli ŽSK, Moravsko-sliezsky kraj a obec Strečno).
Nová trasa prispeje tiež k výraznému zlepšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, pretože cyklisti sa presunú z úzkej a nebezpečnej cesty III/2073 z Nezbudskej Lúčky do Varína na nový segregovaný úsek cyklotrasy. Rovnako dôjde k prepojeniu hradu Budatín s hradom Strečno po oboch stranách Váhu.
Prví cyklisti by sa po nových cyklotrasách mohli previesť začiatkom budúceho roka.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť