„Tento mesiac dvakrát zrazu nešla voda, bez akéhokoľvek upozornenia, keď sme obvolávali vodárne, až potom sme zistili, že niekde prasklo potrubie. Dobre, chápem, stane sa, ale tu sa to stáva často a keď voda ide, pozrite sa, akú má farbu, veď v tom si človek nemôže umyť ani nohy, nie to ešte nebodaj z toho variť, alebo takú vodu piť,“ hovorí Katarína, obyvateľka sídliska Záturčie a dodáva, že sú to práve obyvatelia, ktorých zanedbané rozvody stoja aj peniaze navyše: „Keď necháme vodu odtiecť, tak je to lepšie, ale merače sa točia a platby stúpajú, ide to z našich peňazí.“
Na problém s hrdzavou vodou upozorňujú obyvatelia už niekoľko mesiacov, snažia sa ho riešiť aj cez sociálne siete. „Nám tento týždeň už 2x zas,“ napísala Patrícia. „To ozaj je pod chvíľou... aj pred dvoma týždňami, úplne tmavá hrdza.... super na telo aj na pitie,“ uvádza Sonja. Problém sa opakuje vo všetkých lokalitách sídliska.
Zúfalí ľudia sa obracajú aj na svojich mestských poslancov. „V Záturčí sa nám kopia sťažnosti na hrdzavú vodu, ktorá tečie z kohútikov. Rozvody v jednotlivých bytových domoch by sa mali čistiť každých 5 rokov. Ak sa tak neudialo, je pravdepodobné, že preto z kohútika tečie žltá voda a je potrebné sa obrátiť na svojho predsedu bytového domu, prípadne spoločnosť STEFE. Nikto iný tento problém nevyrieši,“ hovorí Róbert Gajdoš, martinský poslanec za mestskú časť Záturčie.
Predchádzať problémom by teda mali obyvatelia na úrovni svojich bytových spoločenstiev. Presne tieto informácie, prostredníctvom letákov, obyvateľom sídliska posúvala spoločnosť STEFE, ktorá do domácností distribuuje teplú vodu. Riešenie problému je podľa nich jednoduché. „Letáky sme distribuovali do každej schránky v bytových domoch v Záturčí (v priebehu 7-9/2021), obsahovali z môjho pohľadu všetky potrebné informácie pre vykonanie prvého kroku. Na základe letákov sme mali iba jeden podnet, na ktorý sme obratom zaslali cenovú ponuku, tak ako sme v letáku občanov informovali, ako budeme postupovať. Ponuka ostala do dnešného dňa bez reakcie,“ hovorí Ivan Vandlík, obchodný riaditeľ STEFE Martin, a.s.
V priebehu pár mesiacov teda o čistenie rozvodov vody neprejavil záujem nikto. V letákoch ľuďom objasnili, čo je potrebné urobiť, aby z kohútikov hrdzavá voda netiekla. „Dôležitá je prevencia a tou je pravidelná starostlivosť o rozvody teplej vody zo strany vlastníkov objektov, čo sa vo všeobecnosti zanedbáva. Tak ako varnú kanvicu čistíme 2-4x do roka zriedeným roztokom octu, tak obdobná starostlivosť sa musí venovať aj rozvodom teplej vody v dome. Odporúča sa, aby čistenie rozvodov TUV bolo vykonané v 5 ročných intervaloch,“ uvádza STEFE Martin, a.s. v letákoch.
Zároveň vysvetľujú, že aj spoločnosť pravidelne svoje rozvody kontroluje a čistí. „Naša spoločnosť má na vstupe pitnej vody do technológie, kde sa pripravuje teplá voda, umiestnené filtre, ktoré v pravidelných intervaloch čistíme a preplachujeme. V rámci preventívnej údržby a na základe podnetov odberateľov vykonávame prečistenie vlastných rozvodov teplej vody preplachom. Pravidelne a v nastavených časových intervaloch vykonávame termickú dezinfekciu rozvodov zvýšením teploty nad 60°C, tak, aby bolo zamedzené tvorbe baktérií,“ vysvetľujú v letáku.
Pomôcť s čistením rozvodov je teda spoločnosť pripravená. „Kde je vôľa, tam je cesta, ostáva len na ľuďoch akú cestu si zvolia,“ dodáva Vandlík.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť