Zhotoviteľ úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, spoločnosť Skanska SK, aktuálne ešte nevie vyhodnotiť, koľko opravy budú stáť. Na online brífingu o tom v pondelok informovali zástupcovia zhotoviteľa s tým, že pracujú na aktualizácii harmonogramu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a posudzujú možnosti akcelerácie prác.
Enormný počet chýb
Detailná diagnostika sa podľa zhotoviteľa týkala troch oblastí: primárneho ostenia, sekundárneho ostenia tunela a drenážneho potrubia na odvod horninovej vody.
"Čo sa týka primárneho ostenia tunela, je potrebné vykonať dokončovacie práce vo veľkom rozsahu. Pri sekundárnom ostení je absolútne nutné nové statické posúdenie klenieb. Je tam veľký nárast ostatných chýb, nachádzame tam trhliny, hniezda a povrchové chyby, presvitajúcu výstuž," konkretizovala Magdaléna Dobišová zo spoločnosti Skanska SK.
"Drenážne potrubie na odvod horninovej vody má enormný počet jednotlivých chýb, vo veľkej časti má obmedzenú alebo žiadnu funkčnosť," dodala s tým, že je nutné vybudovať doplnkový systém na odvedenie horninovej vody.
Ako doplnila, sedem mesiacov od prebratia staveniska pracuje denne nepretržite na stavbe 300 až 400 pracovníkov a od 60 do 80 veľkých mechanizmov. Rozostavaných je 27 nových mostných pilierov.
"Budujú sa zemné telesá, kanalizácie, intenzívne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Projektové a stavebné práce napredujú v súlade s harmonogramom," skonštatovala.
NDS nevie garantovať termín, ani eurofondy
Generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko uviedol, že v tejto chvíli ešte nie je jasné, ako budú problém riešiť. „Najhorší variant je, že niektoré bloky ostenia by sa museli zbúrať. Malo by to veľký vplyv na financie a neodhadnuteľný vplyv na termín dokončenia stavby. Pokúsime sa urobiť všetko preto, aby sa to nemuselo zbúrať. Na to ale budú mať veľký vplyv statici. Nevieme si predstaviť, že by sme takto nekvalitnú prácu spustili do užívania a po roku – dvoch nedajbože by sa stavba zrútila.“
Stavbu však zastaviť nechcú za žiadnych okolností a za chodu hľadať riešenie. „Nevieme garantovať rok 2023 na sprejazdnenie tunela. Určite dôjde k jeho posunu a chcem veriť, že len o niekoľko mesiacov,“ uviedol Jacko.
Dodal, že keď budú vedieť technické riešenie, budú riešiť aj otázku eurofondov. „Pri najväčšej katastrofe, ak by sa museli bloky búrať, tak by Slovensko o eurofondy mohlo prísť,“ uzavrel generálny riaditeľ.
Pracujú po celej dĺžke oboch tunelov
V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb v požadovanej kvalite.
"Zhotovujeme celkovo 478 klenieb, spolu je v tuneli 1257 klenieb. Práce v tuneli sú rozvinuté po celej dĺžke oboch tunelových rúr," uviedla Dobišová. Spresnila, že sa pracuje v priečnych prepojeniach a v odvodňovacej štôlni.
NDS podpísala v apríli zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové je 255 miliónov eur.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť