Štvrtok 25. 04. 2024 02:15:13 | Meniny má Marek

V tuneli Višňové sú závažné chyby, hrozí, že tam budú búrať a prepadnú eurofondy

Detailná diagnostika stavby diaľničného tunela Višňové pri Žiline preukázala, že je nutné urobiť opravné práce vo veľkom rozsahu. Hrozí dokonca, že niektoré bloky ostenia sa budú musieť búrať, aj keď pre NDS je to krajný variant, ktorému sa chcú vyhnúť. Je však takmer isté, že pôvodný termín dokončenia, rok 2023, nedodržia. Hrozí tak aj prepadnutie eurofondov. FOTO: ndsas.sk Zdroj: TASR

Michal Filek|13. december 2021|15:37:50

Zhotoviteľ úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, spoločnosť Skanska SK, aktuálne ešte nevie vyhodnotiť, koľko opravy budú stáť. Na online brífingu o tom v pondelok informovali zástupcovia zhotoviteľa s tým, že pracujú na aktualizácii harmonogramu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a posudzujú možnosti akcelerácie prác.

Enormný počet chýb

Detailná diagnostika sa podľa zhotoviteľa týkala troch oblastí: primárneho ostenia, sekundárneho ostenia tunela a drenážneho potrubia na odvod horninovej vody.

"Čo sa týka primárneho ostenia tunela, je potrebné vykonať dokončovacie práce vo veľkom rozsahu. Pri sekundárnom ostení je absolútne nutné nové statické posúdenie klenieb. Je tam veľký nárast ostatných chýb, nachádzame tam trhliny, hniezda a povrchové chyby, presvitajúcu výstuž," konkretizovala Magdaléna Dobišová zo spoločnosti Skanska SK.

"Drenážne potrubie na odvod horninovej vody má enormný počet jednotlivých chýb, vo veľkej časti má obmedzenú alebo žiadnu funkčnosť," dodala s tým, že je nutné vybudovať doplnkový systém na odvedenie horninovej vody.

Ako doplnila, sedem mesiacov od prebratia staveniska pracuje denne nepretržite na stavbe 300 až 400 pracovníkov a od 60 do 80 veľkých mechanizmov. Rozostavaných je 27 nových mostných pilierov.

"Budujú sa zemné telesá, kanalizácie, intenzívne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Projektové a stavebné práce napredujú v súlade s harmonogramom," skonštatovala.

FOTO: Národná diaľničná spoločnosť

NDS nevie garantovať termín, ani eurofondy

Generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko uviedol, že v tejto chvíli ešte nie je jasné, ako budú problém riešiť. „Najhorší variant je, že niektoré bloky ostenia by sa museli zbúrať. Malo by to veľký vplyv na financie a neodhadnuteľný vplyv na termín dokončenia stavby. Pokúsime sa urobiť všetko preto, aby sa to nemuselo zbúrať. Na to ale budú mať veľký vplyv statici. Nevieme si predstaviť, že by sme takto nekvalitnú prácu spustili do užívania a po roku – dvoch nedajbože by sa stavba zrútila.“

Stavbu však zastaviť nechcú za žiadnych okolností a za chodu hľadať riešenie. „Nevieme garantovať rok 2023 na sprejazdnenie tunela. Určite dôjde k jeho posunu a chcem veriť, že len o niekoľko mesiacov,“ uviedol Jacko.

Dodal, že keď budú vedieť technické riešenie, budú riešiť aj otázku eurofondov. „Pri najväčšej katastrofe, ak by sa museli bloky búrať, tak by Slovensko o eurofondy mohlo prísť,“ uzavrel generálny riaditeľ.

Pracujú po celej dĺžke oboch tunelov

V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb v požadovanej kvalite.

"Zhotovujeme celkovo 478 klenieb, spolu je v tuneli 1257 klenieb. Práce v tuneli sú rozvinuté po celej dĺžke oboch tunelových rúr," uviedla Dobišová. Spresnila, že sa pracuje v priečnych prepojeniach a v odvodňovacej štôlni.

NDS podpísala v apríli zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové je 255 miliónov eur.


Súvisiaci článok
Pozrite si fotografie z výstavby diaľnice Višňové - Dubná Skala
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť