Spoločnosť Žilina Invest, v ktorej malo mesto Žilina najväčší podiel a ktorú v tom čase riadil nominant Igora Chomu Vladimír Liššák, predala v rokoch 2013 - 2014 pozemky na stavbu železničného terminálu namiesto Železniciam SR súkromným spoločnostiam MMB‑I a TWG Group za 10 eur za m2, pričom tie ich okamžite previedli na ŽSR za trojnásobnú cenu.
Keď viete ako na to, dá sa pekne zarobiť... „Keď viete, ako na to, dajú sa pri obchodovaní zarobiť pekné peniaze. A v Žiline to vedia. Lacno kúpim, draho predám, tam tentoraz platí trojnásobne. Dvestopercentná prirážka. Takmer 180‑tisíc eur skončilo namiesto v rukách štátu na súkromných účtoch. Zaujímavé na predaji je, že ŽSR ešte v januári 2013 napísali mestskej firme Žilina Invest, že takmer o desaťtisíc štvorcových metrov budú mať záujem a odkúpia ich zhruba po 30 eur,“ informoval v roku 2014 o kšefte denník Plus 1 deň.
Vladimír Liššák bol zakladajúcim členom strany SMER-SD v Žilinskom kraji. Igor Choma bol členom strany SMER-SD a tiež poslancom NR SR za túto stranu. Železniciam SR v tom čase šéfoval tiež nominant SMER-u.
Choma sa po prevalení kšeftu Liššáka zbavil. Odvolal ho z funkcie a podal naňho trestné oznámenie.
Okrem desiatich rokov za mrežami dostal Liššák aj ďalšie tresty.
„Súd uložil obžalovanému aj trest zákazu činnosti vykonávať vedúceho pracovníka viacerých podnikateľských subjektov špecifikovaných v rozsudku vo výmere 5 rokov, ochranný dohľad a povinnosť nahradiť škodu poškodenému vo výške 136 303 eur,“ uviedla hovorkyňa Krajského súdu v Žiline Anna Dudová Záborská.
Primátor Žiliny Peter Fiabáne uviedol, že o uhradenie škody, ktorú Liššákovi uložil súd, bude mesto žiadať. „Nie som v pozícii posúdiť, akým spôsobom to vie zvládnuť. Vnímame to tak, že je to spravodlivé a budeme o to žiadať.“
Obhajoba sa s verdiktom krajského súdu nestotožňuje a tvrdí, že postup konateľa, ktorý môže pre tretie strany vyzerať ako neštandardný, nemusí byť trestným činom. Uviedla to televízna RTVS. Podajú vraj dovolanie na Najvyšší súd SR.
„Kládlo sa mu za vinu, že tieto pozemky výrazne pod cenu, ktorú mu ponúkli Železnice Slovenskej republiky predal dvom súkromným spoločnostiam, ktoré ich obratom predali potom železniciam. V tomto konaní sa nepodarilo preukázať napríklad nejakú korupčnú linku. Kvalifikácia konania konateľa bola ako porušovanie povinnosti pri správe cudzieho majetku,“ citovala prokurátora Alexandra Feníka RTVS.
Pozemky pod cestu predali súkromní vlastníci. Koľko za ne v skutočnosti dostali? FOTO: kia.sk
Kauza pozemky pod cestou Kia
Žilina Invest, pod vedením Vladimír Liššáka, je však spájaná aj s ďalšou kauzou týkajúcou sa pozemkov. Konkrétne ide o výkup pozemkov pod cestu, ktorá vedie popred závod Kia v Tepličke nad Váhom.
Bývalí vlastníci mali za pozemky dostať 350 korún za m2. Dostali však len 140. Zvyšok im sľúbila doplatiť vláda. Peniaze údajne poslala mestu Žilina a to ich posunulo na Žilina Invest. Dodnes nie je jasné, či vlastníci svoje peniaze dostali. Vladimír Liššák však tvrdil, že všetko mali uhradené.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť