Zo štatistík vyplýva, že najvýraznejší nárast prípadov bol medzi rokmi 2021 a 2022. Psychológ Marek Madro zo združenia IPčko pre TASR povedal, že za to do veľkej miery môžu globálne krízy, s ktorými sa musela vyrovnať aj Slovenská republika.
Za celý minulý rok evidovali Železnice Slovenskej republiky 77 pokusov. Dokonaných z nich bolo 70. Najvyšší počet pokusov o samovraždu od roku 2015 na železnici zaznamenal správca tratí v roku 2022, až 83. Sedemdesiatsedem ľudí vtedy samovraždu dokonalo. Rok predtým, 2021, registrujú železnice 52 pokusov.
Podľa psychológa Madra zo združenia IPčko, ktoré sa zaoberá pomocou v oblasti mentálneho zdravia, tento nárast po roku 2021 spôsobili globálne krízy, s ktorými sa muselo vysporiadať aj Slovensko. Madro pripomenul, že od začiatku pandémie COVID-19 Svetová zdravotnícka organizácia upozorňovala na jej dôsledky týkajúce sa duševného zdravia. „Vyzvala vtedy krajiny, aby prijali preventívne opatrenia, a na zlepšenie starostlivosti o duševné zdravie,“ podotkol.
Ilustračné foto. Zdroj: Teraz.sk/Barbora Michalíková
Zvýšený počet obetí násilia a samovrážd sa podľa neho odzrkadľuje aj na množstve kontaktov, ktoré IPčko dostáva od ľudí v núdzi. Za prvý polrok 2024 registrovala organizácia 82-tisíc volaní. Za celý rok 2019 to bolo iba 25-tisíc, informoval Madro.
Organizácia pri železničných tratiach umiestnila stovky tabúľ s kontaktmi na krízové linky. Od roku 2020 do roku 2023 prijali operátori viac ako 330 volaní o pomoc priamo z koľajníc. IPčko o tom informovalo vo svojej výročnej štatistickej správe za rok 2023.
Človek s duševnými problémami sa môže obrátiť na krízové linky IPčka. Trom krízovým centrám organizácie zároveň hrozí od septembra pre nedostatok financií zatvorenie. IPčko na tento rok počítalo s viacerými grantovými výzvami, ktoré podľa Madra neboli vyhlásené, ponúkajú menej peňazí či meškajú.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť