Žilinskí odborníci na čele zmeny
Adriana Valentovičová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA priblížila, že zámerom projektu REMoT je vytvoriť základy pre environmentálne informované rozhodovanie v oblasti mobility. Komplexná senzorická sieť bude podľa jej slov zahŕňať IoT zariadenia monitorujúce kvalitu ovzdušia, meteorologické podmienky, hlukové emisie a intenzitu cestnej dopravy. Tieto údaje budú následne vhodne vizualizované a využívané pre kalibráciu modelu cestnej dopravy a stanovenie emisnej záťaže od mobility.
„Systém monitorovania kvality ovzdušia a intenzity dopravy je založený na IoT smart senzoroch, ktoré sú rozmiesťované v meste Žilina a zbierajú relevantné údaje. Tieto údaje sú následne spracované a odosielané do centrálnej databázy pomocou systému LightNET, integrovaného v Žiline. Systém je možné využiť aj ako dátovú a napájaciu sieť iných IoT zariadení,“ konkretizovala Valentovičová a dodala, že ďalší prínos takéhoto sieťového merania emisného zaťaženia vedia odborníci zo Stavebnej fakulty UNIZA v Žiline zhmotniť aplikáciou, ktorá bude pracovať v línii smart senzory - komunikácia - úložisko - vizualizácia údajov - kalibrácia dopravného modelu.
Zdroj: uniza.sk
V rámci projektu REMoT prebieha aj hodnotenie mestskej mobility s ohľadom na emisné zaťaženie. Navrhnutá senzorická sieť poskytne podľa dostupných informácií správy o emisiách znečisťujúcich látok a intenzite dopravy, ktoré sú využívané na monitorovanie aktuálneho stavu kvality ovzdušia a zmeny v dopravných vzorcoch v meste.
Adriana Valentovičová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA uviedla, že aktuálne sa sledujú a porovnávajú merania koncentrácií PM10 a PM2.5 pomocou smart senzorov a mobilnej monitorovacej stanice kvality ovzdušia prevádzkovanej Žilinskou univerzitou v Žiline. Okrem toho prebieha taktiež porovnávanie výsledkov s meraniami Slovenského hydrometeorologického ústavu. Výskumný projekt prebieha od júla 2022 a bude ukončený v júni 2025.
Zdroj: uniza.sk
„Mesto Žilina taktiež vybudovalo senzorickú sieť pozostávajúcu zo senzorických staníc, ktoré zlučujú merania kvality ovzdušia, hluku, intenzity osvetlenia a meteorologických parametrov. Jednotlivé senzorické stanice sú umiestnené na ôsmych miestach v rámci mesta Žilina. Do budúcnosti plánuje SvF UNIZA prepojenie všetkých smart staníc a prezentáciu výsledkov na spoločnej platforme,“ objasnila Valentovičová.
Doc. Dušan Jandačka z Katedry cestného a environmentálneho inžinierstva, SvF UNIZA, je toho názoru, že využitie informácií o zmenách environmentálnej záťaže spôsobenej cestnou dopravou je žiadúce v rozhodovacích procesoch jednotlivcov, miestnej samosprávy či na národnej úrovni. „Na každej úrovni je nutné mať možnosť voľby pre environmentálne prijateľnú mobilitu predovšetkým v dobe, kedy rezonujú nezvrátiteľné klimatické zmeny v spoločnosti,“ dodal Jandačka.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť