Ako prví o nebezpečenstve na sociálnej sieti varovali oravskí policajní príslušníci cez status. „Upozorňujeme vodičov, že na Orave začína na niektorých úsekoch pršať, pričom teploty sa pohybujú okolo nuly, čo na niektorých miestach vytvára úseky s poľadovicou. Vyzývame účastníkov cestnej premávky k zvýšenej opatrnosti na cestách," písali ešte 22. januára vo večerných hodinách, pričom tento stav pretrvával po celú noc. Nasledujúce ráno vodičov zrejme nepríjemne prekvapili zľadovatené cesty.
Slovenský hydrometeorologický ústav dokonca na 24. januára vydal výstrahu I. stupňa pred poľadovicami.
Zdroj: shmu.sk
Situácia sa skomplikovala aj pre chodcov
Polícia vydala aj ráno 23. januára varovanie o tom, že sa šmýka nielen na frekventovaných cestách, ale aj na miestnych komunikáciách a chodníkoch. „Cyklistom v takomto počasí jazdiť neodporúčame. Chodcom zase odporúčame, aby sa pred vstupom na priechod pre chodcov dôkladne uistili, že ich prichádzajúci vodič zaregistroval a dáva im prednosť. Na klzkej vozovke nemá vodič šancu tesne pred priechodom zabrzdiť," doplnila polícia v statuse.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Mrznúce zrážky ako vážny problém
O mrazivom počasí s varovným podtónom píšu aj odborníci z imeteo.sk. „Počasie u nás 22. januára večer ovplyvňuje studený front. Ten na Slovensko prináša a ešte aj prinesie, dážď, ale aj sneženie. A keďže teploty sú takmer na celom území pod nulou, o problémy, a to najmä na cestách, budeme mať postarané," píšu odborníci s tým, že prvé problémy cez policajtov hlásila práve Orava. „Medzi prvými lokalitami, kde sa vyskytli mrznúce zrážky je Žilinský kraj," doplnili.
Ako sa zachovať pred samotnou jazdou a za volantom?
Meteorologickí odborníci navyše prinášajú aj niekoľko rád, ako sa v tomto počasí pripraviť na cestu autom. „Pneumatiky sú základ. Môže to znieť ako klišé, ale je to tak. Mať obuté dobré zimné pneumatiky je skoro polovica úspechu. Ďalším, nemenej dôležitým, prvkom šoférovania pri takýchto podmienkach je pokoj. Ten docielite viacerými spôsobmi - napríklad keď vyrazíte skôr, ako obvykle," tvrdia.
Pri jazde na poľadovici musíte podľa expertov zachovávať maximálny možný rozostup medzi vlastným vozidlom a vozidlom pred vami. „Môže ísť až o desaťnásobok bežnej vzdialenosti pri jazde po suchej vozovke. Pokiaľ za bežného slnečného počasia máte pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu brzdnú dráhu 23 metrov, budete na zastavenie na ľade potrebovať minimálne 230 metrov," pripomína web imeteo. „Ak narazíte na zľadovatené miesto a dostanete šmyk, točte volantom v rovnakom smere, akým kĺže zadná časť vozidla. Pokiaľ zadná časť vozidla kĺže rovnakým smerom ako vaše pravé rameno, točte volantom doprava," pridali radu na záver.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť