Jednokoľajová spojnica krajského mesta Žilina s obcami Rajeckej doliny meria 20,9 km. Bola vybudovaná v posledných rokoch 19. storočia. Prvý vlak po nej prešiel 10. októbra 1899. Železnica je prirodzenou súčasťou organizmu mesta Žilina a všetkých obcí a miest v Rajeckej doline. Od roku 1899 sa na dráhe vymenilo viacero druhov lokomotív. Územie, ktorým vlak prechádza je rôznorodé. Jedným z nich je aj Frambor, ktorý bol ešte donedávna ilegálnou skládkou odpadu. Pohľad z vlaku na okolie estakády bol žalostný. Od októbra 2018 sa situácia začala meniť a po vyše štyroch rokoch intenzívnej práce dobrovoľníkov sa prírodné a historické územie zbytku zeleného Frambora ukázalo v úplne inom svetle.
Práve na tomto území vzniká na Slovensku unikátne dielo.
„Zámerom projektu s názvom Vlaky z vlaku je zhodnotiť steny cestných pylónov pozdĺž železnice v oblasti Frambora vyhotovením obrazovej galérie typov lokomotív, ktoré na tejto dopravnej spojnici historicky dominovali. Opieram sa o základný výber poskytnutý dopravným historikom Ing. Petrom Šimkom. Maľby sú realizované v usporiadanom časovom slede ich používania na trati, zatiaľ ich máme osem, pričom ôsma stena zobrazuje prvú a poslednú lokomotívu na dráhe,“ hovorí mestská poslankyňa Iveta Martinková.
Fotografický materiál uvádza aj známe prezývky lokomotív.
Poslankyňa Martinková dlhodobo spolupracuje v sfére graffiti s Denisom Valáškom. Ich vzájomnou spoluprácou, kde sporadicky vstúpili aj iné subjekty, vzniklo v meste Žilina už dvadsať graffiti diel.
„Pokiaľ ide o Denisa, vždy sme sa vedeli dohodnúť. On mi predloží návrh, odkonzultujeme, hľadáme zhody, prieniky a vylepšenia,“ konštatuje Martinková.
„Najnovšie sme spoločnými silami vytvorili obraz prvej a súčasnej lokomotívy na jednom pylóne. Bol to Denisov nápad a mne sa veľmi páčil. Finančne nám pomohli kolegovia poslanci Jozef Juriš a Anton Trnovec, keďže tento vlak prechádza aj mestskou časťou Bytčica.“ Predtým finančne projekt podporili sumou pre zobrazenie jednej z lokomotív tiež poslanci z obvodu, kde sa galéria nachádza. Svoj čas na administratívne záležitosti okolo dotácie venovali poslankyne Zuzana Balogová a Ľudmila Chodelková.
Cieľovými skupinami galérie sú občania miest a obcí na železničnej trati Žilina – Rajec, ale aj občania celého Slovenska, pravidelní i nepravidelní cestujúci vo vlaku za prácou alebo iným účelom, tuzemskí i zahraniční turisti cestujúci vlakom, milovníci dopravnej histórie či návštevníci Žiliny.
Takto vyzerali pylóny predtým.
Zhodnotenie stien má veľký význam aj pre odstránenie nevkusných čmáraníc na cestných pylónoch estakády povedľa dráhy vlaku, čím sa tiež eliminuje graffiti smog. Galéria už teraz vzdeláva a informuje obrazom a tiež zvyšuje historické povedomie v oblasti železničnej dopravy. Dnes je pohľad z okien vlakov úplne iný ako pred piatimi rokmi, kedy to bolo špinavé, odpadom zahádzané a inváznymi rastlinami zarastené územie.
„Len málokto si vie predstaviť, koľko úsilia musím vynaložiť, aby som získala sponzorov pre tento projekt. Ale boli aj takí, čo bez váhania darovali financie, tým obzvlášť ďakujem. Ak by sa našiel niekto so vzťahom k pekným verejným priestorom prípadne so vzťahom k historickým vlakom a chcel prispieť nejako čiastkou, prosím, ozvite sa mi,“ apeluje na záver Martinková.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť