Štvrtok 21. 11. 2024 10:16:15 | Meniny má Elvíra

TOP BIZNIS ŽILINSKÉHO KRAJA – Michal Britvík – Ikonická treska sa v Žiline vyrába už skoro 7O rokov a stále má čo ponúknuť

Spoločnosť Ryba Žilina patrí k jedným z najväčších potravinových výrobcov na Slovensku. Stojí za legendárnymi produktami akými sú treska či lahôdkové šaláty. Pred dvomi rokmi úspešne vstúpila na trh s vegánskymi výrobkami. Tento rok získala ocenenie Slovakia Best Managed Companies podľa nezávislého hodnotenia Deloitte na Slovensku. O úspechoch a výzvach v potravinárskom segmente sme sa rozprávali s generálnym riaditeľom spoločnosti Ryba Žilina, Michalom Britvíkom. FOTO: Archív Ryba Žilina

Michal Filek|7. august 2023|14:01:00

Už osem rokov stojíte na čele jednej z najväčších potravinárskych firiem na Slovensku. Posledné roky boli poznačené epidémiou a teraz vysokou infláciou. Aké obdobie prežíva Ryba Žilina?

  • V porovnaní s ostatnými rokmi, kedy sme skutočne čelili nezvyčajným výzvam, môžem povedať, že aktuálna situácia je pokojnejšia. Tešíme sa, že na trh uvádzame novinky, ktoré sme mali v pláne, ale pandémia ich uvedenie o niečo posunula. Našťastie sme práve toto náročné obdobie využili efektívne na zlepšenie interných procesov vo firme a dnes z nich môžeme ťažiť.

Pred niekoľkými rokmi ste investovali do modernizácie a prestavby závodu. Prečo ste sa tak rozhodli a čo vám to prinieslo?

  • V našom najvyššom záujme je kvalita a bezpečnosť produktu. Najpodstatnejšie dôvody investícií do modernizácie výroby a inovovaní technológií boli zlepšenie kvality a bezpečnosti našich produktov. To sa nám aj podarilo. Zákazníci si to mohli všimnúť predovšetkým na výraznom znížení obsahu prídavných látok vo výrobkoch. Aj vďaka ďalším krokom má napríklad naša treska až o 40 percent menej prídavných látok v porovnaní so situáciou spred niekoľkých rokov. Nenájdete v nej ani benzoan sodný ani umelé sladidlá. Podarilo sa nám zvýšiť množstvo zachovaných živín v treske aljašskej, ktorá je hlavnou surovinou Tresky. Spomínané vylepšenia neovplyvnili chuť výrobkov a kvalitu jednoznačne zvýšili.

Najznámejším výrobkom z vášho závodu je Treska. Ako sa jej na Slovensku darí? Máte už aj niekoľko variácií. Uchytili sa na trhu? Ktorá najviac?

  • Treska je ikonickým produktom. Vyrastali na nej mnohé generácie, zahraniční Slováci o nej s nostalgiou hovoria. Máme z toho nesmiernu radosť, že práve žilinská treska dosahuje 60%ný podiel na trhu. Mesačne opustí naše brány viac ako 300 ton tresky. Okrem najznámejšej Tresky Exklusiv si môžu spotrebitelia pochutnať aj na Treske Zlatej, s príchuťou čili alebo na Treske s jogurtom. Rôzne varianty produktu oslovujú aj rôznych spotrebiteľov. Skupina fanúšikov Tresky je tak oveľa širšia. Každý si u nás nájde tú svoju „obľúbenú“.

QII-BANNER-1920x800px.jpg

Robíte aj množstvo iných chladených a mrazených produktov. Ako sa vám s nimi darí na Slovensku? Dokážete preraziť aj na trhy v zahraničí?

  • Okrem Tresky sú na Slovensku veľmi populárne aj ďalšie lahôdkové šaláty. Zákazníci si zvykli na vysokú kvalitu našich produktov, medzi ktoré patria i mrazené ryby. Spôsob ich spracovania a mrazenie je na špičkovej úrovni, čo zákazníci veľmi rýchlo spoznajú a práve vďaka kvalite sa k danému výrobku opakovane vracajú. V odkaze našich predchodcov pokračujeme ďalej. Snažíme sa o spopularizovanie a zvýšenie konzumácie rýb na Slovensku. V zahraničí sa aktuálne naše výrobky predávajú hlavne v in-out akciách (špeciálne týždenné akcie), prípadne sú dovážané do špecializovaných obchodov so slovenským tovarom. Náš tím sa intenzívne venuje prípravám expanzie na zahraničné trhy.

Svoje výrobky balíte do plastových obalov. Aký dôraz kladiete na recykláciu, ekológiu a trvalo udržateľný rozvoj? Čo pre to robíte?

  • Naše výrobky balíme do skla, polypropylénu, polyetylénu, používame hliník či papier. K používaniu plastov pristupujeme zodpovedne a hľadáme inovatívne spôsoby, ako ich objem zmenšiť. Plastové tégliky, ktoré používame pri balení výrobkov, sú vyrobené z jednodruhového plastu, čo vedie k jednoduchšej recyklácii. Ďalším krokom v spolupráci s dodávateľom obalov sme zmenou materiálu téglikov pri lahôdkových šalátoch dosiahli až 60 % úsporu obalového plastu. Pri objemoch, ktoré spotrebujeme my, tu už hovoríme o ušetrených desiatkach ton plastu ročne. Plasty však nie sú jedinou témou, ktorej sa v ekologických otázkach a zlepšeniach venujeme. Na našich budovách máme nainštalované fotovoltaické panely a vyrábame si elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Sme jednou z mála firiem, ktorá tak intenzívne investuje do zelených riešení. Byť úspešným znamená byť aj spoločensky zodpovedným.

orezana.jpg

foto1.jpg

Na trh ste pred takmer dvomi rokmi prišli s produktami vegan. Prečo? Ako sa na trhu uchytili?

  • Doba sa mení, menia sa aj preferencie spotrebiteľov. Pozorne sledujeme tieto trendy a nechceme ostať nostalgickou spomienkou na mladé časy. Vegánske produkty sa stávajú čoraz populárnejšími a ako jeden z najväčších výrobcov potravín na Slovensku sme nechceli v tomto segmente chýbať. Prvé výrobky sme uviedli na trh už v júli 2021. Aktuálne naše portfólio obsahuje 2 lahôdkové šaláty, 2 druhy párkov, 4 druhy nárezov, Vegan Exklusiv (rastlinná alternatíva Tresky) a Vegan Mayo. Vegánskym výrobkom sa darí aj medzi fanúšikmi mäsa. Sme hrdí, že sme získali označenie V-label, ktoré je medzinárodne uznávaným označením pre vegánske a vegetariánske produkty. Výrobok Vegan Exklusiv získal ocenenie na výstave Danubius Gastro 2023. Vďaka vynikajúcej chuti, na ktorej sme si dali veľmi záležať, búrame mýty o tom, že čisto rastlinné produkty sú bez chuti. Práve preto pokračujeme v rozširovaní vegánskeho portfólia aj naďalej.

Ryba Zilina-1586.jpg

Koľko ľudí zamestnávate? Kto u vás môže nájsť uplatnenie?

  • Ryba Žilina spolu so svojimi dcérskymi spoločnosťami zamestnáva viac ako 400 ľudí. Uplatnenie tu môžu nájsť ľudia so stredoškolským a aj vysokoškolským vzdelaním. História spoločnosti, jej hodnoty a starostlivosť o zamestnancov nás robí jedným z atraktívnych zamestnávateľov v regióne.

Prednedávnom sa vám podarilo získať významné ocenenie. O čo konkrétne išlo? Môžete nám cenu predstaviť?

  • Ocenením práce, ktorú robíme, je každý zakúpený produkt z našej výroby. Bez neho by sme totiž nezískali ani tie ďalšie ocenenia. V ostatnom roku bola naša spoločnosť zaradená do globálneho programu Slovakia Best Managed Companies, ktorý zastrešuje spoločnosť Deloitte, kde sa nám podarilo uspieť. Spolu s ďalšími piatimi slovenskými súkromnými spoločnosťami sme získali ocenenie pre firmy, ktoré reprezentujú najvyššie štandardy kvality a výkonnosti. Ďalším významným ocenením našej práce bola aj spomínaná cena pre najlepší vegánsky výrobok Vegan Exklusiv na výstave Danubius Gastro.

Ryba Žilina_poster.jpg

Aké máte plány do budúcnosti? O novinky z vašej „kuchyne“ nie je núdza. Isto máte niečo pripravené aj na nastávajúcu jesennú sezónu.

  • Veľmi pozorne sledujeme trendy v oblasti potravín a zmeny preferencií spotrebiteľov. Aby sa náš trhový podiel nezmenšoval, tak je len logické, že prinášame nové príchute obľúbených produktov, rozširujeme portfólio vegánskych výrobkov a uvádzame na trh úplné novinky. Kým ich však uvedieme na trh, musia zvládnuť náročnú cestu prípravy receptúry, nastavenia výroby a splnenia prísnych legislatívnych kritérií. V tomto štádiu obchodných jednaní a predstavení B2B (firemným) zákazníkom o nich nezvyknem hovoriť. Jediné, čo môžem povedať je, že už túto jeseň sa majú slovenskí spotrebitelia na čo tešiť.

Ako ste sa Vy osobne dostali k tejto práci a do tejto pozície? Kde ste pracovali v minulosti?

  • Všeličo sa dá naučiť, no verím, že niečo musíte mať v sebe. Vyštudoval som manažment a celú moju kariéru na sebe pracujem a snažím sa zlepšovať v tom, čo robím. Predtým, ako ma na začiatku roku 2014 oslovil majiteľ spoločnosti, som niekoľko rokov pôsobil v nemeckom retaili v Čechách a tiež v kórejskom automotive. Prešiel som si rôznymi pozíciami a to ma pripravilo na post, na ktorom som od októbra 2015.

Aké ťažké je udržať sa tak dlho na vrchole?

  • Vo všetkých prípadoch je to asi rovnaké. Podľa mňa neexistuje vrchol, na ktorom by bolo dobré snažiť sa udržať. Jedinou cestou je dávať si nové a nové ciele. V osobnej, ale aj vo firemnej rovine to celé nie je možné bez ľudí, ktorí za vami stoja. Ryba Žilina je najväčším výrobcom lahôdok na Slovensku, naša Treska má výrazne najväčší trhový podiel a naše značky majú výrazne najlepšiu poznateľnosť z relevantných značiek na trhu vďaka ľuďom, ktorí vo firme pracovali a pracujú. Toto rozhodne nie je len o jednotlivcoch a už vôbec nie o krátkodobých aktivitách.

0097.jpg Michal Britvík.

Vašim najväčším konkurentom je Ryba Košice, ktorá zásobuje trh podobnými produktami. Ako funguje váš konkurenčný boj?

  • Toto tvrdenie je pravdivé len vo veľmi úzkej perspektíve. Seriózna analýza konkurencie by určite zahŕňala v podstate všetky možné alternatívy, ktoré si spotrebiteľ dá miesto našich výrobkov. Môžu to byť kľudne napr. výrobcovia jogurtov, bagiet, cereálií a pod. Len sa snažiť byť lepší ako niekto druhý, nie je prístup, ktorý by nás posunul ďalej. Pozeráme sa na to zo širšej perspektívy. Samozrejme, zdravý konkurenčný boj tu byť musí. Je to dobré nielen pre samotné firmy, aby sa zlepšovali, ale na konci dňa z toho profituje predovšetkým spotrebiteľ. Spoločnosť Ryba Žilina je líder na trhu a tak sa aj správa. Vedieme výskum, vývoj, prinášame produktové inovácie, prichádzame s dizajnovými inováciami, robíme osvetu medzi laikmi, ale aj profesionálmi a naše aktivity vedú k rastu celého segmentu, nielen našich značiek.

Ďakujeme za rozhovor Michalovi Britvíkovi, generálnemu riaditeľovi spoločnosti Ryba Žilina.

Rozhovor vznikol v spolupráci so spoločnosťou Ryba Žilina.


Súvisiaci článok
Spravodajský portál SP 21 a SOPK Žilina vyhlasujú anketu TOP BIZNIS ZNAČKA Žilinského kraja
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť