História vrútockého rímskokatolíckeho kostola sa začala písať krátko po roku 1899, keď sa miestna farnosť osamostatnila od Sučian. Veriaci túžili po novom chráme, pretože starý gotický kostolík už nevyhovoval potrebám rastúcej obce. Hoci sa zvažovali aj iné lokality, nakoniec padlo rozhodnutie postaviť nový kostol priamo na jeho mieste.
Zástupcovia mesta Vrútky na webovej stránke uviedli, že výbor pre stavbu kostola vybral na postavenie firmu Stanislava Zachara. Zákazka s ním bola zmluvne uzatvorená 10. augusta 1904 s podmienkou, že podnikateľ je povinný kostol do 15. augusta 1905 odovzdať svojmu účelu.
Zdroj: fara-vrutky.sk
„Búranie starého kostolíka sa začalo 29. augusta 1904. 25. októbra. O 8:00 hodine ráno bol položený základný kameň nového kostola a do základov bola v medenej trúbke vložená pergamenová listina s nasledovným textom," uviedli zástupcovia mesta s nasledovným textom:
„Tí, ktorí niekedy budú tento dokument čítať, nech vedia, že rímskokatolícky kostol, ktorý sa dvíha nad rohovým kameňom bol vystavaný Pánovi v r. 1904. Teda za pontifikátu pápeža Pia X. a panovania kráľa Františka Jozefa I., Dr. Kolomana Vászaryho, kardinála, maďarského kniežaťa primasa, Dr. Farkaša Radnaia, banskobystrického biskupa, ml. Juraja Justha, turčianskeho hlavného župana, Petra Ratha Ruttkaya, dvorného radcu a vedúceho riaditeľa Košicko-bohumínskej železnice, Jána Komoru, dekana, vrútockého farára, Františka Saagera, rytiera rádu S. Gregora, predsedu cirkevnej obce, inšpektora Košicko-bohumínskej železnice, Fridricha Kafendu a Arthura Luxa, podpredsedov cirkevnej obce, Szende Uhlyarika, tajomníka cirkevnej obce, Viliama Brunnera, cirkevného dozorcu a Adolfa Vadnaia, správcu, Kostol projektoval Jozef Pfinn, hlavný inžinier Košicko-bohumínskej železnice, staval Stanislav Zachar, znijovský staviteľ. Stavebné náklady vyše 60 000 korún, zväčša hradila cirkevná obec, k nim prispeli Katolícka cirkevná základina 20 000 korunami, Košicko-bohumínska železničná spoločnosť 10 000 korunami a iní dobrodincovia väčšími – menšími darmi. Nech hlása tento kostol na večné časy božiu slávu a požehnanie nech zostúpi na tých, ktorí ho projektovali a dali postaviť.“
Oltár a kazateľnicu objednal, podľa informácií z radnice, farár u sochára a staviteľa oltárov Ferdinanda Prinotha v St. Ulrichu (dnešné Taliansko).
Až 30 lavíc a iné časti inventáru vrátane krstiteľnice zase vyrobili vrútockí robotníci v hlavnej dielni Košicko – bohumínskej železnice. Ozdobný organ so šestnástimi hlavnými a deviatimi vedľajšími registrami daroval Fridrich Kafenda. O výstavbu betónového mostu ponad potok sa zaslúžilo obecné zastupiteľstvo, ktoré tiež v tom roku dalo poopravovať hradskú cestu.
„A tak sa 1. októbra 1905 mohla vo veľkej sláve za účasti 1 200 veriacich uskutočniť vysviacka kostola, o ktorú sa postaral sídelný biskup Dr. Wolfgang Radnai (maď. Radnai Farkas)," dodalo mesto.
Zdroj: fara-vrutky.sk
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť