Územie Bulváru má podľa slov hovorkyne mesta Žilina, Barbory Zigovej, špecifický charakter a vlastnú identitu. Pre jeho celomestský význam preto k plánovanej rekonštrukcii pristupuje žilinská radnica od začiatku citlivo.
„V urbanisticko-krajinársko-architektonickej súťaži mesto hľadalo vyhovujúce riešenie frekventovaného verejného priestoru Bulváru v Žiline medzi ulicami Mostná a Fándlyho. Na základe portfólia prác boli vybraté štyri projekčné kancelárie. Porota sa napokon zhodla na víťazovi, ktorým je architektonická kancelária SLLA s.r.o. Autormi riešenia sú Ing. arch. Michal Sulo, Ing. Ján Augustín a Ing. arch. Miriam Lišková,“ priblížila hovorkyňa mesta Žilina, pričom dodala, že filozofiou plánovanej rekonštrukcie je motto: „Človek na prvom mieste“.
Aktuálne je takmer celá ulica Antona Bernoláka zaasfaltovaná a využívaná hlavne autami. Podľa slov hovorkyne mesta sú cyklisti mnoho ráz v kolízii s chodcami. Po rekonštrukcii by mala byť ulica prioritne určená pre bezpečný pohyb, aby sa ani seniori nemuseli ničoho obávať.
„Cieľom je zvýšiť kvalitu tohto významného verejného priestoru. Víťazný návrh rozširuje priestor pre chodcov na oboch stranách Bulváru, dopĺňa ho o promenádu s vysokou platanovou alejou. Pod stromami tak vzniká priestor pre stretávanie sa, oddych. Takéto riešenie tak reflektuje súčasné trendy stvárnenia verejných priestorov, síce rešpektuje jestvujúci komunikačný systém, no je upravený tak, aby bola preferovaná nemotoristická doprava. Na všetkých hlavných peších ťahoch je rezaná kamenná dlažba, po ktorej určite nebude problém chodiť ani na opätkoch,“ priblížil riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Žilina, Rudolf Chodelka. Vysoký podiel nespevnených plôch v riešenom území Bulváru podľa neho pôsobí ako ekostabilizačný prvok, čo prispeje k trvalo udržateľnému rozvoju a eliminuje nepriaznivé dôsledky klimatických zmien.
Foto: Mesto Žilina
Architekti vo svojom návrhu, ktorý podľa ich slov vytvára moderný a živý mestský bulvár, odporúčajú otvoriť bočné fasády obchodov, postupne ich doplniť o prevádzky ako kaviarne alebo pekárne. Odborníci zároveň odporučili znížiť počet parkovacích miest maximálne o 20 percent.
„Zníženie vychádza z analýzy obsaditeľnosti parkovacích miest, no v žiadnom prípade sa nedotkne obyvateľov bytoviek. Parkovanie na ul. A. Bernoláka v súčasnosti nie je úplne v súlade s legislatívou. Víťazný návrh splnil podmienky, parkovanie však koncipoval inak, ako sú občania mesta doteraz zvyknutí. Územie sa tak otvára chodcom. Cyklopruh je oddelený od chodníka pre peších, aby bola obmedzená možnosť kolízie s chodcami. Doprava v žiadnom prípade neobmedzí príjazd sanitiek a hasičov k obytným domom – to bola jedna z hlavných podmienok pri súťaži,“ doplnil hlavný architekt mesta.
Žilinská radnica plánuje do revitalizácie Bulváru investovať približne 2,5 milióna eur. Celková obnova územia je pritom rozdelená na dve etapy. Prvá etapa rieši nový Bulvár, lokalita starého Bulváru prejde obnovou neskôr.
„Projekt rekonštrukcie nového Bulváru prináša výrazne vyššiu kvalitu a celkovú dynamiku priestoru. Prostredie bude zelenšie a oveľa prístupnejšie. Veľmi dôležitou súčasťou riešenia bude i úprava autobusovej zastávky na Mostnej ulici, tak aby bol zabezpečený jej bezbariérový prístup. S obnovou sme chceli začať oveľa skôr, vzhľadom na náročné procesy sa nám to ale nepodarilo. Bernolákovu ulicu chceme začať rekonštruovať budúci rok,“ skonštatoval žilinský primátor, Peter Fiabáne.
Foto: Mesto Žilina
Obyvatelia žilinských sídlisk Hliny III a Hliny IV, ktoré bezprostredne lemujú ulicu Antona Bernoláka z oboch strán, majú na návrh rekonštrukcie významného žilinského verejného priestoru však iný názor.
Iniciatíva obyvateľov sídliska Hliny III a Hliny IV s názvom „Za lepší a lacnejší projekt Nový Bulvár“ vyjadruje svoj nesúhlas so zámerom rekonštrukcie ulice Antona Bernoláka, nazvanou „Nový Bulvár Žilina“ v takom prevedení, ako bola prezentovaná na verejnosti a mestským úradom. Zástupcovia iniciatívy preto žiadajú o verejnú diskusiu s obyvateľmi dotknutých ulíc a úpravu zámeru rekonštrukcie.
Foto: Juliana Krčulová / SP 21
„Navrhujeme cestu ponechať v stave v akom sa nachádza, vrátane parkovacích miest. Na chodníkoch vymeniť povrchové vrstvy za dlažbu, ako je v štúdii. Vytvoriť súvislý trávnatý pás po oboch stranách ulice v smere existujúcich stromov. Stromy zachovať, nemeniť ich, veď už sme ich raz zaplatili. Zrekultivovať zeleň na konci obytných domov a medzi panelovými domami, kde môžu byť osadené lavičky v zeleni. Zachovať všetky vjazdy k panelovým domom, ktoré budú vytvorené zo zatrávňovacích panelov,“ navrhujú zástupcovia iniciatívy „Za lepší a lacnejší projekt Nový Bulvár“ a apelujú na kompetentných s tým, že takto predložená štúdia nerešpektuje potreby obyvateľov tejto časti a nebola s nimi ani prerokovaná.
„Nenechajme o našom bývaní rozhodovať iných bez toho, aby to s nami konzultovali! Svoje názory a návrhy môžete posielať na emailovú adresu: zalepsibulvar@gmail.com,“ informujú zástupcovia iniciatívy.
Foto: Juliana Krčulová / SP 21
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť