Piatok 22. 11. 2024 13:45:58 | Meniny má Cecília

V parkovaní v Žiline sa chystá zmena. Poplatok za jedno auto na sídliskách bude mierny, za každé ďalšie si priplatíte

Mesto Žilina chce od polovice roku 2023 spustiť systém rezidentského parkovania na svojom území. Koncom júna totiž vyprší zmluva so Žilinskou parkovacou spoločnosťou a mesto plánuje vytvoriť systém vo vlastnej réžii. Jeho súčasťou bude aj spoplatnenie parkovania na sídliskách. Už na najbližšom zastupiteľstve, ktoré bude v pondelok, prerokujú poslanci aj projekt vypracovaný Žilinskou univerzitou, ktorý počíta s vybudovaním nových parkovacích miest na Hájiku a Solinkách a tiež s postupným zavedením rezidentského, rozumej spoplatneného, parkovania. FOTO: Facebook Žilina - Solinky

Michal Filek|21. apríl 2022|11:12:10

Od polovice 2023 v réžii mesta

„Všetky kroky, ktoré robíme, robíme s cieľom, že v roku 2023 Mesto Žilina prevezme parkovanie na území mesta. Cieľom je spustenie rezidenčného parkovania, ktoré bude motivovať ľudí, aby racionálne využívali parkovacie miesta. Celý systém bude vo vlastníctve Mesta Žilina, výber parkovaného pôjde výlučne do rozpočtu Mesta Žilina. Moja predstava je, aby peniaze, ktoré takto vyberieme, išli späť do systému, teda do rozvoja mobility. Či už pešej, cyklistickej, alebo statickej. Teda na budovanie nových parkovacích miest a ich údržbu a renováciu,“ uviedol primátor Peter Fiabáne.

Na základe projektu, ktorý vypracovala Žilinská univerzita, chce mesto do mája tohto roka vypracovať projekty na zmeny organizácie dopravy na sídliskách s dôrazom na statickú dopravu. Do júla chce mať hotové projekty na nové parkovacie miesta na Hájiku (Ul. M. Bella) a na Solinkách. Do novembra má prebehnúť príprava technického riešenia pre zavedenie regulácie parkovania v meste, najmä na sídliskách vrátane kontrolného systému. No a v roku 2023 sa má všetko zrealizovať.

IMG_20211203_141242.jpg

Obmedzenie počtu parkujúcich áut

„Je to systém, ktorý dnes funguje v množstve miest v Európe. Postavený je na výbere poplatku – základného, udržiavacieho, ktorý slúži na základnú evidenciu, a potom za každé ďalšie auto musí byť poplatok vyšší. Musíme ľudí donútiť, aby si uvedomili, že priestor je len jeden a musíme ho využívať efektívne,“ hovorí primátor na margo zavedenia poplatku za parkovanie na sídliskách.

Podľa neho tiež na základe rezidentského systému budú výškou poplatku zvýhodnení ľudia s trvalým pobytom, ktorí v Žiline odvádzajú dane. Pracovná skupina, v ktorej boli zastúpení odborníci, napríklad zo ŽU, dva roky zbierala dáta. Na ich základe má dnes mesto presné informácie, kto, kde kedy parkuje, ale aj aké autá tam parkujú. Koľko je parkovacích miest a aká je potreba vybudovania nových.

Na základe týchto dát vznikne systém rezidentského parkovania, ktorý pred spustením odkomunikujú s verejnosťou. V minulosti totiž pokus o spoplatnenie parkovania na sídliskách, o ktoré sa pokúšal primátor Choma, stroskotalo na silnom odpore verejnosti.

„Samozrejme, na tento krok potrebujeme podporu ľudí. Očakávam aj odpor, zmeny sa niektorých ľudí môžu dotknúť. Napríklad nebudeme podporovať, aby rodina s jedným bytom vlastnila a parkovala na sídlisku 4 – 5 áut. Ale pre väčšinu budú zmeny prospešné,“ hovorí Fiabáne.

Moderný systém

Nový systém parkovania v meste by mal byť moderný, postavený na mobilnej aplikácii s možnosťou platenia SMS-kou. Zastaralý systém cez parkovacie automaty bude redukovaný na minimum.

„Našim záujmom je, aby ľudia nezahlcovali centrum mesta parkujúcimi autami v uliciach. Vieme to urobiť aj tak, že ak idú ľudia napr. na poštu v centre, tak prvých 15 – 20 minút bude parkovanie zadarmo, aby si rýchlo vybavili čo treba a odišli,“ ozrejmil primátor.

235304508_3034388636849521_8521271107119812893_n.jpg Do práce radšej na bicykli, ako autom. FOTO: Facebook Peter Fiabáne - Váš primátor

Cieľom je zlepšiť mobilitu komplexne

„Našim cieľom je pristupovať k mobilite komplexne. Máme záujem budovať atraktívnu MHD, aby ju ľudia mali záujem preferovať pred autami. Musí byť cenovo dostupná, rýchla, s dobrým pokrytím a jazdiť v častých intervaloch. Pokračujeme tiež v budovaní cyklotrás, aby sme poprepájali všetky časti mesta. Zároveň máme snahu o to, aby si ľudia väčšinu vecí vybavili bezprostredne vo svojom okolí a neboli nútení používať auto na cestu do centra,“ uzavrel Peter Fiabáne.


Súvisiaci článok
Mladý výtržník na sídlisku Solinky päsťami a kopancami poškodil zaparkované auto
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť