Štvrtok 15. 05. 2025 20:33:38 | Meniny má Žofia, Sofia

Úzku cestu medzi Mojšom a Varínom provizórne rozširujú

Cesta medzi Varínom a Mojšom je z pohľadu motoristov a chodcov dlhodobo nevyhovujúca. Je úzka, bez zvodidiel a po každej zime v čoraz horšom stave. V uplynulých dňoch správca ciest začal s navážaním štrku do miest, kde hrozili najnebezpečnejšie situácie – kolízie s protiidúcim autom alebo defekty. Celkové rozšírenie v súčasnej situácii nepripadá do úvahy.

Michala Stanikova|15. máj 2025|11:55:10

Zdroj: Michala Staníková

Súvisiaci článok
Tisíce Slovákov stále jazdia v lete na zimných pneumatikách: Riskujú bezpečnosť aj peňaženku
Čítajte viac >

Obec Mojš zažíva za posledné roky rozmach. Nielen z pohľadu demografie a stavebného rozvoja, ale aj cestovného ruchu. Cez obecné cesty prejde denne okolo tritisíc áut, mnohé z nich len prechádzajú do neďalekej Žiliny. Miestne komunikácie však nie sú stavané na takýto nápor. Cítiť to najmä na ceste tretej triedy, ktorá prepája Mojš s Varínom a ďalšími okolitými obcami. Komunikácia je príliš úzka, bez cestných zvodidiel a s veľkými prepadliskami. Defekty a odtrhnuté spätné zrkadlá sú pri prejazde bežným javom.

Motoristi už dlhodobo hovoria o potrebe rozšírenia tejto cesty. Bežná šírka komunikácie by mala byť 5,5 metra, tu na niektorých miestach nedosahuje ani päť metrov. Pred niekoľkými dňami začali cestári asi s najväčšími úpravami na ceste za posledné roky. Ku krajniciam začali po takmer celej dĺžke navážať štrk, aby dorovnali rozdiel medzi cestou a ornicou.

„Na ceste III/2072 v smere z obce Varín do obce Mojš Správa ciest ŽSK v rámci bežnej údržby realizuje zrezanie a dosýpanie nespevnenej krajnice. Práce nie sú ešte dokončené, budú sa vykonávať aj v nasledujúcich mesiacoch,“ uviedla k prácam na miestnej komunikácii hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Eva Lacová.

Obrovské a hlboké výmole a prepadliská budú nateraz na úseku medzi Mojšom a Varínom zažehnané. Správa ciest v týchto dňoch cestu upravuje po takmer celej dĺžke. Zdroj: Michala Staníková

Vodičom tak svitla nádej, či sa cesta nebude kompletne rozširovať. To však podľa správcu nateraz nie je možné.

„Rozšírenie cesty je náročný proces, ktorý vyžaduje majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov a s ním súvisiace procesy, ako je zhotovenie a zapísanie geometrických plánov, odkup alebo vyvlastnenie pozemkov, následne projektová príprava a stavebne povolenie. V súčasnosti je tento problém znásobený novým stavebným zákonom, bez vykonávacích vyhlášok a fungovania nového stavebného portálu, bez ktorých stavebné úrady nevedia postupovať. Úpravy nespevnenej krajnice sú preto vykonávané len v rámci telesa cesty, z dôvodu zvýšenia bezpečnosti v najužšom mieste vozovky a vozovky v oblúku,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSK.

Na ceste je množstvo nepríjemných úsekov, pri ktorých brzdia a zastavujú aj skúsení vodiči. Zdroj: Michala Staníková

Tragické udalosti

Cesta na Mojš mala odjakživa svoje úskalia. V jednom období viedla priamo cez koľajisko, kde sa, bohužiaľ, stali aj tragické nehody. „Mojš bola koncová obec a jediný prístup bol z Varína. Navyše tam boli rampy, na ktorých sa dlho čakalo. Ľudia preto rampy dvíhali, hoci s rizikom, že môže prísť vlak. Obec žiadala o nadjazd, ale boli to veľké náklady, tak žiadosť bola neúspešná. Nadjazd urobili, až keď sa tam stali dve smrteľné nehody,“ zaspomínal na tragické okolnosti starosta Mojša Štefan Svetko.

Po výstavbe Vodného diela Žilina sa stala prejazdnou aj na opačný smer - do Žiliny. Z Mojša sa tak z koncovej obce stala tranzitná. „Počet prechádzajúcich áut neúmerne vzrástol, cez obce denne prechádza 3000 áut. Občania spísali petíciu a uskutočnilo sa referendum, aby sa cesta do Varína zrušila a aby bola do Mojša iba cesta popod hrádzu a tým by sa opäť stala koncovou. Tu nastal právny problém, lebo cesta popod hrádzu je iba účelová pre firmu Vodohospodárska výstavba a do Mojša vedie iba jedna štátna cesta od Varína. Referendum bolo neúspešné, cestu stále využíva množstvo vodičov, lebo si skracujú cestu do Žiliny,“ poznamenal starosta obce.

V záujme obce teda nie je, aby sa cesta do budúcnosti rozšírila. „Obávame sa, že by sa množstvo áut ešte zvýšilo. Na ceste je veľa nehôd spôsobených buď odtrhnutými zrkadlami, alebo defektami, keď sa autá vyhýbajú. Správca cesty VÚC Žilina tam na žiadosť obce, aby sa autá mohli vyhýbať, naviezol štrk, čo však niektorým vodičom vadí, že sa práši a odlietavajú kamene. Určite to ale zabráni ďalším nehodám, pretože sa autá môžu obísť,“ dodal starosta obce.

Pre tragické nehody na hlavnej trati Žilina - Košice vybudovali v minulosti nad koľajiskom cestný nadjazd. Zdroj: Michala Staníková

Žiaľ, s podobnými problémami sa stretávajú vodiči aj na iných cestách v celom kraji.

„Problém s rozpadnutými a olámanými krajnicami je na všetkých cestách III. triedy, ktoré nespĺňajú normou stanovené šírkové usporiadanie cesty, kde by mala byť minimálna šírka vozovky 5,5 m pri minimálnej intenzite dopravy. Cesty nespĺňajúce stanovenú normu štát previedol na samosprávne kraje bez adekvátnych zdrojov na ich rekonštrukcie. Evidujeme všetky problémy ciest II. a III. triedy a ich mostných objektov, ktoré v rámci decentralizácie verejnej správy štát preniesol na samosprávne kraje a rovnako evidujeme sťažnosti a podnety. Dostatočné kapacity však na vyriešenie všetkých problémov, sťažností a podnetov nemáme,“ doplnila k téme problémových úzkych ciest hovorkyňa župy Eva Lacová.

Aspoň provizórne rozšírenie by si žiadalo viac ciest v celom kraji, chýbajú však finančné prostriedky. Zdroj: Michala Staníková

Súvisiaci článok
Máj na zámku v Kunerade: Aké majú majitelia plány do budúcnosti?
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť